5 november 2020

Ambulancevervoer

orig jaar bij de begrotingsbehandeling heeft de SGP cijfers gevraagd m.b.t. A1 en A2 ritten, per kern in de gemeente Zaltbommel. Aanleiding zijn signalen die onze partij bereiken dat de opkomsttijden, die al jaren stijgen, nog verder stijgen. Dit heeft grote consequenties voor inwoners in de hoeken van gemeente. Nog steeds hebben we de cijfers niet gehad en kunnen we daar dus ook geen debat over voeren.

Ik permitteer me toch enige achtergrondinformatie, anders zijn de vragen niet te begrijpen. Sinds 4-1-2016 is de Ambulancepost Rumpt in gebruikt. Deze post heeft de posten Geldermalsen + Culemborg en Zaltbommel vervangen. De post in Zaltbommel is daarna voorwaardenscheppend geworden. Dat wil zeggen, dat daar alleen ambulances zijn gestationeerd als andere ambulances rijden.

Bron: https://www.vrgz.nl/nieuws/archief/nieuwe-ambulancepost-voor-de-rav/

Van Rumpt naar de Wilhelminahof in Brakel is volgens Google Maps 23 minuten rijden. Zonder files, snelste route. Dan is het niet raar als je een kwartier aanrijtijd niet haalt, maar heel bijzonder als het een keer wel lukt!

Ik heb een aantal vragen. Dat had ik schriftelijk kunnen doen, maar ik weet niet wat er nog moet gebeuren om dit laten landen. Recent is namelijk een bericht in de pers verschenen en een brief naar onze gemeente gestuurd met een aantal uitspraken die me niet geruststellen. In het genoemde artikel in het Brabants Dagblad en in de brief staan feitelijke onjuistheden. Er staat helemaal niet altijd een ambulance in Zaltbommel. Het is een voorwaardenscheppende post! Al jarenlang is het in NL gebruik dat de dichtstbijzijnde ambulance wordt gestuurd naar een oproep. Vanuit welke regio dan ook. Een convenant klinkt leuk, maar daar hebben we echt niets aan.

Dan nu de vragen:

Die cijfers, voorzitter. Ze moeten er gewoon komen. Dennis van Zanten van VRGZ weet blijkbaar dat Bommel onder de 90% zit. Dat kan kloppen. De meeste recente info (2018 t/m september) is 83%! De vraag:
Wat heeft de portefeuillehouder nodig om de cijfers A1 + A2 2019 en 2020 voor alle kernen voor het eind dit jaar in een informatienota aan de raad te sturen?

In het bericht vanuit 2016 staat dat er drie ambulances als thuisbasis Rumpt hebben. De vraag is hoeveel ambulances er nu actief zijn, nog steeds die drie of een ander getal:
Overdag: 7:30 tot 22:30, dat zijn er 3
’s Nachts: 22:30 tot 7:30, dat zijn er 2
Hoeveel en welke posten moeten deze ambulances bezetten? Vier posten
Hoe wordt de verdeling per post bepaald bij minder beschikbare ambulances dan posten?
Hoeveel uur heeft er in 2020 daadwerkelijk een ambulance op de post Zaltbommel gestationeerd gestaan?
De cijfers zijn inmiddels bij burgemeester bekend. Die gaf aan geschrokken te zijn en het onacceptabel te vinden dat in veel kernen de ambulance meestal te laat komt.