12 mei 2018

Armoedebestrijding en arbeidsparticipatie

Passages uit Bestuursakkoord 2018-2022

Inzet op armoedebestrijding in gezinnen
De gemeente pleegt extra inzet op de armoedebestrijding in gezinnen. Daarbij gaat het vooral om het signaleren van ‘verborgen armoede’. We ondersteunen gezinnen concreet bij het formuleren van hun hulpvraag. Veel gezinnen maken geen gebruik van bestaande regelingen, vaak door onwetendheid of schaamte. Samen met onze partners in de Brede Beweging Bommelerwaard gaan we hieraan werken.

Afspraken met Werkzaak om arbeidsparticipatie inwoners te bevorderen
Op het gebied van arbeidsparticipatie constateren wij dat er enerzijds sprake is van een grote groep inwoners die aan de zijlijn staat en anderzijds de instroom van grote groepen arbeidsmigranten. We gaan samen met Werkzaak Rivierenland actief aan de slag om de mogelijkheden te onderzoeken om eigen inwoners aan het werk te krijgen. Ditzelfde geldt voor mensen met een verminderde arbeidsproductiviteit. De gemeente treedt op dat punt op als voorbeeldwerkgever. Wij vragen van Werkzaak Rivierenland een actieve en zichtbare rol bij de bemiddeling van deze groepen werknemers.