12 mei 2018

Bedrijventerreinen

Passages uit Bestuursakkoord 2018-2022

Bedrijventerreinen raken vol: accent op kleinschalige bedrijvigheid
De afgelopen jaren is de gemeente succesvol geweest in het aantrekken van logistieke bedrijven. Dit heeft er zelfs toe geleid dat het bedrijventerrein De Wildeman II inmiddels volledig is uitgegeven. Gelet op de landschappelijke waarden van het gebied rondom de stad Zaltbommel ziet het ernaar uit dat verdergaande grootschalige uitbreidingen maar zeer beperkt tot de mogelijkheden behoren. De gemeente kiest er daarom voor om het accent meer te gaan leggen op kleinschalige bedrijvigheid en revitalisering van bestaande bedrijventerreinen. We willen daarbij aansluiten bij de ontwikkeling die gaande is rondom de A2-zone als ‘kennis-as’.

Duurzame invulling bedrijventerreinen en vestigingslocaties
Bij de ontwikkeling en uitgifte van nieuwe bedrijventerreinen gaan we uit van een duurzame invulling van zowel het bedrijventerrein als de desbetreffende vestigingslocaties. Bij vaststelling van bestemmingsplannen stellen we hiervoor concrete criteria vast.

Uitbreiding parkmanagement op bedrijventerreinen
De gemeente is voorstander van een verdere uitbouw van parkmanagement op de bedrijventerreinen. Dit wordt ook actief ondersteund vanuit de gemeentelijke organisatie. Voor de vitaliteit van het platteland is het gewenst dat nabij de woonkernen ook kleinschalige bedrijventerreinen aanwezig zijn. Dit is voor diverse kernen al het geval. Indien gewenst kunnen deze terreinen uitbreiden. Grotere bedrijven moeten zich vestigen op de bedrijventerreinen rondom de kern Zaltbommel