26 juni 2014

Bijdrage Voorjaarsnota over 2015

Voorzitter,

Mij bekruipt een beetje hetzelfde gevoel als dat van een kind dat over een tijd jarig is en nu op de kalender de dagen mag afstrepen. Het gaat hier echter niet over een verjaardag, maar om de algemene beschouwingen. Vandaag is met de behandeling van de voorjaarsnota het afstrepen begonnen.

Voorzitter, een preek in een kerkdienst is vaak opgesplitst in drie aandachtspunten. Het leek mij goed om in het verlengde hiervan ook mijn bijdrage op te splitsen in drie stukken. Als eerste wil ik ingaan op de BuRap (Bestuursrapportage). Daarna wil ik wat zeggen over de voorjaarsnota, om af te sluiten met het noemen van wat zaken die wat de SGP betreft ruime aandacht verdienen bij begroting en/of algemene beschouwingen.

Als eerste dus wat elementen uit de BuRap.

De taakstelling op de binnensport wordt bij lange na niet gehaald zo blijkt. We maken ons zorgen dat dit ook in 2017 niet gaat lukken. Wat gaat het college doen om het niet zover te laten komen dat we over drie jaar weer een dergelijke tegenvaller moeten incasseren?

Sportpark Middelweide (Watertoren)

Dan over sportpark Middelweide. Dat we het qua tijd niet halen is duidelijk. De financiën worden echter als ‘op schema’ aangemerkt, zonder dat er wat te melden valt. Dat is nogal in contrast met berichten in de media waaruit blijkt dat het nog maar de vraag is of de participanten wel mee doen. Dit i.v.m. onzekerheid over de fiscale haalbaarheid van een op te richten stichting. Kloppen deze berichten niet of is er een onjuiste inschatting gemaakt in de BuRap m.b.t. de financiën?

Handhaving

In de jaarrekening kwam al naar voren dat er een achterstand aan het ontstaan is op het gebied van handhaving. In de Burap kleurt handhaving dieprood qua tijd en geld. Waarom komt er pas in oktober een concreet voorstel om dit op te pakken? En waarom is dit punt financieel niet meegenomen in de voorjaarsnota en aansluitend de begroting? Dat lijkt ons een stuk netter.

De voorjaarsnota voorzitter. Evenals een aantal van de vorige jaren zoals het heet ‘beleidsarm’. Dit college gaat door waar het gestopt is. Soberheid troef. Uiteraard valt dit in de smaak bij de SGP. Als het gaat over overheidsbemoeienis geloven wij niet in revolutie, maar in evolutie. In de volksmond heet zoiets rechts of conservatief. We kunnen dit ook Bijbels noemen, met voorbeelden waarbij het misgaat als een overheid een te grote vinger in de pap heeft. Denk onder andere aan de geschiedenis van Rehabeam.

Ik loop even wat punten langs uit de voorjaarsnota die onze bijzonder aandacht hebben.

Huis Brakel

En ja hoor, daar is hij weer, Huis Brakel. Opnieuw gaan we er wat mee doen of juist niet, dat is nog niet duidelijk. We gaan het nu de bewoners laten bepalen. Wat ons betreft niet nodig, daar hebben we verkiezingen voor, die nog niet zolang geleden zijn gehouden. Een meerderheid van deze raad heeft zich echter achter het coalitie akkoord geschaard, waarin dit voorstel is opgenomen. Als het dan toch moet: wij hebben een suggestie voor het tijdstip van dit referendum. Voer dit uit tezamen met de verkiezingen voor de provinciale staten van DV maart volgend jaar. We krijgen dan een behoorlijk aantal mensen op de been die een stem gaan uitbrengen plus we hebben wat efficiency voordelen doordat we niet twee keer mensen hoeven in te zetten. Ik ben benieuwd hoe m.n. collega raadsleden aankijken tegen dit idee.

Structuurvisie Binnenstad

Voorzitter, ik heb het idee dat we oud collega Van ’t Zelfde van de CU missen. Op de rol staat een voorstel om 50.000 te gaan besteden om de structuurvisie binnenstad op te poetsen. Best mooi, maar kunnen we dit geld niet beter besteden om eerst eens een aantal elementen uit de bestaande visie binnenstad  uit te gaan voeren voordat we met iets nieuws gaan beginnen?

Vrijheid. Vrijheid is een begrip dat ik nog niet zelden zo verschillend heb horen uitleggen. Tegenwoordig wordt deze term vaak uitgelegd dat ‘IK mag doen wat IK zelf wil’. Wat mij betreft dekt dat niet de lading. Vrijheid is bij uitstek een term die gericht is op een ander. Hoeveel vrijheid gun IK andere mensen. Als dat het uitgangspunt is bij een herdenking van 70 jaar bevrijding, vindt de SGP het geen probleem om daar geld voor uit te trekken. We willen dan inzetten op een herdenking die ook past bij het Christelijk gedeelte van onze bevolking. Een bijvoorbeeld festivalachtige opzet past daar wat ons betreft duidelijk niet in.

Gebiedsgericht werken

De voorjaarsnota bevat ook wat richtlijnen m.b.t. de opbouw van de begroting. Wat ons betreft prima. We vragen ons alleen wel af waarom er niet voor gekozen is om de begroting al dan niet gedeeltelijk gebiedsgericht op te gaan bouwen. Dat zou in het verlengde zijn van de werkwijze waar dit college voor heeft gekozen. We hebben het hier over een van de belangrijkste instrumenten waarmee we het bestuur vorm geven. Waarom wordt er dan toch weer gekozen voor een klassieke opbouw?

Onderhoud begraafplaatsen en grafrechten

Voorzitter, we missen een belangrijk element in de voorjaarsnota. Met geen woord wordt gerept over een visie m.b.t. de begraafplaatsen en het onderhoud daarvan. Met dit punt zijn we naadloos overgegaan waar de voorjaarsnota over zou moeten gaan naar de mening van de SGP. Vorig jaar is bij de algemene beschouwingen gesproken over de hoogte van de kosten van grafrechten. Wethouder Bragt heeft bij de algemene beschouwingen over 2014 aangegeven in het voorjaar van dit jaar met een evaluatie te komen. Dat gaat dus niet meer lukken. Uiteraard verwachten we deze evaluatie wel op korte termijn. Het zou goed zijn om effecten van de evaluatie mee te nemen in de begroting van 2015.

Koopzondagen

Hoewel het geen direct financieel effect heeft, had de voorjaarsnota wat de SGP betreft ook gegaan over zondag openstelling van winkels. Wij vinden het echt onbegrijpelijk dat dit college nu voor het tweede jaar zonder richtinggevend advies van de raad toestemming heeft gegeven om winkels op zondag open te stellen. Wat ons betreft is het duidelijk: de zondag is niet onze dag, maar Gods dag die Hij heeft ingesteld. Daarbij is het geen straf om een dag in de week rust te houden.

Samenwerking Maasdriel

Als laatste onderdeel voor de algemene beschouwingen willen we het onderdeel samenwerking noemen. De vorige raad heeft de eerste stappen gezet op het gebied van samenwerking. Dit onderwerp lijkt echter naar het college toe te zijn getrokken. Dat betekent dat een verwachting is gewekt. Het vorige college, met dezelfde samenstelling, heeft het vooral ontbroken aan een duidelijke visie op dit punt. Onze oproep aan dit colleges: kom met een visie op samenwerking bij de komende Algemene Beschouwingen!

Voorzitter, tot zover de inleidende beschietingen van de SGP. Het aftellen is begonnen. We hebben er zin in! In november zullen we er Deo Volente staan. Kritisch zoals altijd, iets wat aangeduid wordt als ‘constructief’ als we het er ook echt mee eens zijn. Altijd toetsend aan de Bijbel als Gods Woord. We hopen op dat moment een net zo gemotiveerd college tegenover ons te hebben. We willen iedereen die zijn steentje gaat bijdragen aan het tot stand komen van de begroting alle wijsheid en Gods zegen toewensen.