25 juni 2015

Bijdrage Voorjaarsnota over 2016

Gemeenteraad 25-06-2015:

Voorzitter,

Ik had gedacht mijn bijdrage in te delen in drie punten:

- Verleden

- Heden

- En u voelde hem waarschijnlijk al aankomen: Toekomst

Verleden is dan de Burap (bestuursrapportage). Het heden is de voorjaarsnota en de toekomst? Dat zijn SGP wensen richting de begroting. Maar dat gaat niet werken. Want een Burap hebben we helaas nog niet. Jammer, doch het zij zo. Gaan we gewoon zonder achteromkijken naar het heden toe. Selectief shoppen in de voorjaarsnota. Gewoon, omdat we eruit willen halen wat wij heel belangrijk vinden of juist helemaal niet. En omdat ons nadrukkelijk is gezegd te komen met richtinggevende uitspraken. Daar zullen we ons aan houden.

Precariobelasting

Voorzitter, eerst in algemene zin over de voorjaarsnota. Vorig jaar was deze behoorlijk beleidsarm. Dat vonden we als SGP niet erg. Te vaak leidt nieuw beleid tot meer overheid. Dat is iets wat wij niet voorstaan. Deze voorjaarsnota neigt sterk naar meer overheid. Extra inzet op vrije tijdseconomie. Extra ambtelijke inzet op natuur, milieu en aanverwanten. Uitbreiding dorps/wijk coördinator wordt niet binnen de organisatie gezocht, maar brengt een uitbreiding van de formatie met zich mee. Als we dan kijken naar de dekking, dan moet de voor de toekomst onzekere precariobelasting de inkomsten bron gaan vormen. Ook dat geld moet uiteindelijk na een lange weg door onze inwoners worden opgebracht. Oftewel de gemeentelijke begroting gaat weer groeien op basis van belastinggeld in welke vorm dan ook. Er gaat een potje gevormd worden voor wat nu eufemistisch ‘nieuw beleid’ wordt genoemd. Vakjargon voor nieuwe prestigeprojecten of nuttig besteed gemeenschapsgeld? Zet liever structureel in op verlaging van de gemeentelijke begroting, zo vindt de SGP.
Maar blijven verlagen tot een nulpunt dan? Natuurlijk niet.

Handhaving

Er blijven taken die alleen een overheid kan en moet uitvoeren. Vorig jaar heeft de SGP het onderwerp handhaving bij evenementen op de agenda gezet. Het college heeft dit overgenomen in de voorjaarsnota. Veiligheid en daarmee handhaving is een kerntaak van de gemeente. Dat betekent, legaliseren waar het kan, achterstanden wegwerken en structureel meer prioriteit oftewel geld naar handhaving, zo vindt de SGP.

Oenselse Poort

Voorziter, SGP-ers hebben de naam ‘cultuurbarbaren’ te zijn. Als het begrip cultuur wordt verengd tot het simpelweg subsidiëren van Poorterij en kunstclubs snap ik dat. De rol van de overheid is voor ons slechts aanvullend. Toch kan niet alles zonder geld vanuit een overheid. Bijvoorbeeld als het gaat om het in stand houden van cultuurhistorie. Binnen onze gemeente met name in de vorm van monumenten. Hoe we dan aankijken tegen het tot leven laten komen van de Oenselse poort? Goed idee, vindt de SGP.

Solide financieel beleid is een beetje het handelsmerk van de SGP. De voorzichtigheid in de gemeente Zaltbommel wordt wat losser. De afbouw van precario belasting wordt nu losgelaten. Al jaren hanteert de gemeente een post onvoorzien van € 4 per inwoner. Wij zijn niet zo te spreken over het schijnbaar zonder ratio schrappen van de helft van deze post. Die lijkt compleet ingegeven om gaten in de begroting te dichten. Voorzichtig begroten en dus de post onvoorzien niet verlagen, vindt de SGP.

We hebben als gemeente de zaken rondom de WMO goed op orde. Althans, financieel zeker. Daar wil de SGP zich bij de voorjaarsnota ook toe beperken.

We willen nu met een SGP gekleurde bril naar de toekomst kijken. Wat de SGP betreft worden piketpalen geslagen. Ook daarin zullen nog wat elementen uit de voorjaarsnota voorbij komen. We doen dit onder de noemer ‘algemeen belang’. Dat zijn zaken die voor een grotere groep dan het electoraat van mijn partij belangrijk zijn. Ik hang dit op aan twee onderdelen:

1. Leefbaarheid

2. Betaalbaarheid

Leefbaarheidsmonitor

Voorzitter, leefbaarheid is een breed begrip. Lastig te meten ook. De gemeente Zaltbommel doet een poging om inzicht te krijgen via de zogenaamde LeefbaarheidsMonitor. Veelal onnodig verwarrend en afzichtelijk afgekort als ‘Lemon-meting’. De voorjaarsnota bevat een voorstel om deze in het vervolg niet alleen in de stad, maar in de hele gemeente uit te voeren. Goed plan, zo vindt de SGP. Als eerste onderwerp binnen leefbaarheid wil ik het hebben over veiligheid.

Drugs

De afgelopen maanden bleek dat onze gemeente onderdak heeft geboden (of biedt?) aan het tot stand komen van drugs. Een prima zaak dat hennepkwekerijen of ergere vormen zoals drugs laboratoria worden aangepakt. Mee doorgaan, zo vindt de SGP. Kan de gemeente daar op sturen, zo vraag de SGP? Voorzitter, ik weet het niet zeker.

Inbraken en cameratoezicht

Maar het lijkt dat het aantal inbraken in onze gemeente toeneemt. Graag zouden wij bij of rond de algemene beschouwingen ons gevoel onderbouwd of ontkracht willen zien. Kan dat, zo vraagt de SGP? En mobiel camera toezicht? Maar doen, zo vindt de SGP. Kijken of het wat brengt.

Onkruidbestrijding

Dan de groenvoorziening. En dan met name over het ongewenste groen. De SGP heeft de afgelopen weken alle kernen bezocht. Terugkerend grapje, flauw maar het blijft leuk: Zaltbommel de groenste stad? Kom maar eens in Poederoijen kijken. Overigens had ik ook de dorpen Brakel, Nieuwaal en Gameren kunnen noemen. We snappen als SGP dat we op dit punt nooit helemaal kunnen voldoen aan de wensen van alle inwoners. De voorjaarsnota bevat echter de ‘wens’ van het college om het kwaliteitsniveau onkruidbestrijding ten opzichte van nu nog eens te gaan verlagen. Bijzonder onverstandig, zo vindt de SGP.

Windmolens

Voorzitter, ‘het milieu’ is niet te koop. De gemeente Zaltbommel probeert het wel, door meer geld uit te trekken daarvoor. Met het accepteren van het coalitie akkoord heeft dit college zich een probleem op de hals gehaald. Door windenergie te schrappen worden de duurzaamheidsdoelstellingen (wat een woord) niet gehaald. Een vage ‘maatschappelijke discussie’ moet de oplossing vormen. Wij geloven er niet in. Wat ons betreft komt er geen geld voor ‘Extra capaciteit milieu’ in het uitvoeringsprogramma Natuur, Landschap en Milieu. Uit milieu overwegingen wordt gestopt met het chemisch bestrijden van onkruid. Wij vinden het daarom verantwoord om budget te verschuiven vanuit genoemde post en in te zetten op onkruidbestrijding.

Wij zullen een amendement indienen om dit in de voorjaarsnota te wijzigen.

Overigens nog een suggestie: als duurzaamheid nou echt belangrijk is, laat dan een stuk of twaalf windmolens neer zetten in Munnikenland. Bewoners zijn al weggewerkt. Probleem met niet halen van duurzaam en nog wat doelstellingen is dan gelijk opgelost. En 't is dat ik hoogte vrees heb, anders had ik abseilen vanaf een windmolen ook een leuke attractie gevonden…

Dure vergunningen en leges

Dan over betaalbaarheid. De lijkbezorging in het algemeen en de grafrechten specifiek blijven onderwerp van gesprek, zo is onze ervaring. Ook tijdens onze recente kernbezoeken bleek dat weer. Voorzitter, ik wil het nog maar eens noemen. Wij zijn blij dat het college de lijkbezorging als een algemeen belang is gaan zien. Daarmee heeft ze kostendekkendheid losgelaten. Een goede start.

Wat betreft kostenverlaging had er nog wel wat extra gekund, zo vindt de SGP. Voorzitter, een 2e en een 3e plek voor Zaltbommel. Dat klinkt goed. Maar niet als het gaat om kosten van grote en kleine omgevingsvergunningen. Daarbij zijn de hoogste kosten overigens voor plek nummer 1. De SGP vraagt het college om uit te zoeken:

1. Hoeveel bouwvergunningen zijn verstrekt in de afgelopen jaren en welke trend zit daarin?

2. Uit welke componenten is de prijs van de omgevingsvergunning opgebouwd?

3. Hoe komt de prijs van de componenten in de omgevingsvergunning tot stand?

Graag zouden wij voor de begrotingsbehandeling daar informatie over willen ontvangen.

Voorzitter, het is gezegd. Wij gaan voor een kleine rol van de overheid. Er moet voor de SGP een hele goede reden zijn om eerst belastinggeld binnen te halen en dat, na aftrek van kosten, weer uit te geven. Dat maakt ons kritisch op subsidie verstrekking. Een overschot, zoals dit jaar, vinden wij dan ook niet per definitie erg. En mocht dat structureel worden? Verlaging van leges van grafrechten en wellicht omgevingsvergunningen lijkt ons een mooi doel. Dat vindt de SGP algemeen belang dienen.

Afsluitend

Voorzitter, tot zover de richtinggevende uitspraken richting de begroting van de SGP. In november zullen we er weer staan. Mooi aansluitend bij het onderdeel toekomst met de toevoeging Deo Volente. Zo God het wil zullen we als vanouds onze bijdrage leveren. Positief kritisch zeg maar. We willen iedereen die zijn steentje gaat bijdragen aan het tot stand komen van de begroting alle wijsheid en Gods zegen toewensen.