7 juli 2016

Bijdrage Voorjaarsnota over 2017

Gemeenteraad 07-07-16

Voorzitter,

Duidelijk zijn. Dat is vanavond mijn doel en daar hoop ik het college en de raad in mee te krijgen.

Kort gratis parkeren

Als eerste wil ik iets kwijt. Tijdens de begrotingsbehandeling is een motie aangenomen om kort gratis parkeren toe te staan. De wethouder zou daarmee aan de slag gaan. Wij vinden één zin in het voorstel van de voorjaarsnota als antwoord echt niet kunnen. Zo informeer je een raad niet over de uitvoering van een motie.

Voorzitter, ik wil de wethouder de boodschap meegeven: dit is eens, maar nooit meer! Het kan zijn dat een motie niet uitvoerbaar is. Maar informeer een raad dan fatsoenlijk.

Overigens hebben we door goede ervaringen uit het verleden een motie die een heroverweging vraagt weer aan de ZVV uitbesteed.

Een kleinere overheid en lagere OZB

Voorzitter, het kan weer. Dat moet het college bij het opstellen van deze voorjaarsnota hebben gedacht. Er staan nogal wat plannetjes in die fors geld gaan kosten. Her en der wordt flink uitgepakt.

De SGP heeft altijd aangegeven een kleine overheid te willen houden. Laten we nu het wat ruimer kan niet direct die ruimte gebruiken. Of reserves gelijk weer afbreken, als we eens positief resultaat boeken. Wij zouden er wel voor te vinden zijn, om na jaren van OZB verhoging met meer dan inflatie correctie een keer niet of minder te verhogen. Of te verlagen, mocht die mogelijkheid er zijn of gaan komen. Weer gaat de gemeente begroting groeien. Niet veel, maar het gebeurt wel. Doe dat niet. Zo vindt de SGP. Richt op de kerntaken. Waarbij we veiligheid, openbare ruimte, scholen, zorg en lijkbezorging expliciet willen noemen.

Met dit in ons achterhoofd hebben we naar de voorjaarsnota gekeken en lopen we de ideeën van het college door.

Voorzitter, voordat ik dat doe iets anders. Tot voor kort stond er een Actualisatie Fonds Bovenwijk op de termijnagenda. We hebben als raad in 2011 een lijst met projecten vastgesteld, die betaald zouden worden uit deze pot. Een goed idee om dan nu eens terug te kijken. Echter de actualisatie is van de lijst afgehaald. Waarom dan toch? Zo vraagt de SGP. Dit kan wat ons betreft consequenties hebben voor projecten die in de voorjaarsnota hieruit worden bekostigd, maar niet op de lijst uit 2011 staan. Graag krijgen we de toezegging van de wethouder dat de actualisatie alsnog komt. En dat voor de a.s. begrotingsbehandeling.

Kademuur

Eerst wil ik de structurele voorstellen doornemen. Als eerste staat dan de Kademuur genoemd. Op zich prima om deze op te knappen, dat heeft de SGP eerder al geuit. Wij verwachten bij de behandeling van de adviesnota echter wel een hele goede onderbouwing waarom de kosten dubbel zo hoog uitvallen als eerder verwacht. Het is ons net even te makkelijk om daar nu keihard ja op te zeggen.

Zwembad Aquamarijn

Aquamarijn sluiten. Dat is iets wat niet veel partijen durven, zo is gebleken. Wat de SGP betreft mag Aquamarijn best open blijven tot 2020. Toch zullen wij straks tegen budget voor openhouden stemmen. De SGP stemt pas voor langer openhouden als de toekomst van de zwemvoorziening voorligt.

Meerdere malen heeft de wethouder een voorstel toegezegd. Meest recent tijdens de begrotingsbehandeling van eind vorig jaar. Al meer dan een halfjaar ligt er een voorstel op de plank om in 2020 een nieuw zwembad te bouwen bij De Kreek en Aquamarijn te sluiten. Breng dat naar buiten of kom met een ander voorstel. En dan zouden wij het als SGP niet erg vinden als we overstappen op subsidiering van de zweminstructie en Aquamarijn sluiten. Op termijn dan.

De oproep van de SGP is oprecht: doe iets! Op deze onduidelijkheid zit echt niemand te wachten.

Voorzitter, ik ben IT-er. Als ik iemand tegenkom die dat niet is, dan kan ik vertellen dat we gebruik maken van een geclusterde VMWare omgeving met drie redundant uitgevoerde hosts, bovenop een fiber channel based Storage Area Network. Dit achter een multi layer firewall ontsloten via een L2TP Virtual Private Network met 3DES encryptie. Voorzitter, dat landt natuurlijk niet. Exact hetzelfde vind ik van de term Brede aanpak multidisciplinaire knelpunten. Alstublieft, noem dit anders. Volgens mij wordt er bedoeld dat we Zaltbommel wat veiliger willen maken en dat we daar speciale aanpak voor hebben. Ik denk overigens wel dat we hiermee moeten doorgaan.

Het projectbudget voor dorps- en wijkgericht werken is uiteraard akkoord. Mooi dat dit zo kan. Graag worden we wel geïnformeerd over de projecten die uit deze post worden betaald. Kan de wethouder dit toezeggen?

Transparantie over samenwerking Maasdriel

Voorzitter, samenwerking tussen Maasdriel en Zaltbommel mag niet in ontbreken in de voorjaarsnota. Ook dat heeft een structurele financiële component. Maar nog meer een bestuurlijke Naar de mening van de SGP is veel te veel achter gesloten deuren vergaderd over dit onderwerp. Dat kan zo niet. Het lijkt we alsof we bang zijn dat onze inwoners er ook een mening over vormen. Ik doe daarom een oproep aan de andere partijen: stop hiermee. De bewoners van de gemeente Zaltbommel hebben recht om te weten wat er speelt. En moeten de mogelijkheid hebben om mee te denken en spreken.

Nogal euforisch. Zo kan het gevoel van veel Maasdrielse en Bommelse raadsleden bij de eerste besluiten over samenwerking worden beschreven. Als SGP hebben we daar gelukkig geen last van gehad. Het voorkomt dat we al te teleurgesteld zijn als het eens wat tegenzit. Al eerder hebben wij aangegeven het graag simpel te willen houden. Ik wil dat nu nog maar eens herhalen:

1. Start de ambtelijke samenwerking op en zet die als dat goed gaat door met andere afdelingen.

2. Een herindeling komt er niet. Een onderzoek daarnaar dus ook niet.

3. Als we onderwerpen samen kunnen oppakken (woonvisie of vestiging arbeidsmigranten om maar eens wat te noemen) doen we dat.

4. Als we het niet eens kunnen worden doen we het niet. En doe daar dan ook niet te moeilijk over.

Veiligheid Spellewaard

Voorzitter een ander onderwerp. We missen nog wat. Ons bereiken en dat niet alleen via de media, geluiden dat de veiligheid in de kern Zaltbommel achteruit gaat. En dan met name in de Spellewaard. Of het is in ieder geval het gevoel. Maar doet dat er eigenlijk wel toe? Waarom heeft het college niet gekozen om meer in te zetten op de kerntaak veiligheid? Zou een extra BOA in de Spellewaard, eventueel op projectbasis, zodat het geen structurele last wordt, wat brengen om overlast te beteugelen?

Tot zover de structurele punten. Voorzitter, ik ga door met de eenmalige posten. En dan beperk ik me tot de posten waar de SGP iets over te melden heeft.

Als eerste wil ik Uitbreiding cameratoezicht benoemen. Goed dat dit gebeurt. Maar in het verlengde van wat ik onder structureel heb benoemd m.b.t. de Spellewaard, zou de SGP graag willen weten waarom deze wijk hier ontbreekt.

Een Visie vaststellen zonder budget is geen goed idee. Dat heeft de SGP al eerder laten weten. Daarom vinden we het goed dat nu voordat de visie binnenstad klaar is, al een budget wordt gereserveerd. Dat is echter geen blanco cheque! De visie binnenstad zullen wij zeker inhoudelijk beoordelen. U weet, voorzitter, dat een autovrije markt daar wat de SGP betreft niet in past.

Zelfs goede ideeën moeten even rijpen. Wij vinden het fijn dat ook het college in navolging van de SGP inmiddels inziet dat het onderhoud van de openbare ruimte wel wat beter mag. Overigens kan wat de SGP betreft deze lijn ook na de verkiezingen worden doorgezet.

Nieuwe wegen en paden

Voorzitter, het Voetpad Prins Willem-Alexanderstraat Gameren is zo n project wat niet op de projectenlijst Fonds Bovenwijk 2011 staat. Wij vinden het uit het oogpunt van veiligheid echter zeker wel nuttig dat dit voetpad er komt.

Er moeten keuzes gemaakt worden voorzitter. Een fietspad op de Kleine straat in Bruchem vanuit het oogpunt van recreatie en toerisme vinden wij niet nodig. Ook al had de dekking niet vanuit Fonds Bovenwijk gekomen. Recreatie en toerisme zijn voor de SGP zeker geen speerpunt. Daar komt nog bij dat dit pad er typisch één is in de categorie van niets naar nergens. Alternatieven en mooie fietspaden te over in t veld.

Voor het aanleggen van een weg naar de steenfabrieken geldt hetzelfde als voor genoemd voetpad in Gameren, nuttig, maar met vraagtekens bij de dekking.

V.w.b. de verkeersmaatregelen: allen zijn voorgesteld vanuit het oogpunt van veiligheid. Doen dus. Nog wel een verzuchting: probeer voor het laatst nog iets te doen aan de Weitjesweg in Brakel. Maar dupeer geen bedrijven die hiervan afhankelijk zijn.

Voetbalvelden Aalst

Voorzitter, een warm voorstander van subsidiëring van sport activiteiten zult u de SGP niet zien worden. Toch zijn wij niet tegen de bijdrage die wordt voorgesteld voor de velden van de voetbalvereniging in Aalst. Als we in Zaltbommel ondersteunen (wat gebeurt voor grotere bedragen), moeten we dit ook op andere plaatsen doen.

Gebiedsfonds Regio Rivierenland

Tijdens een discussie binnenskamers heb ik al een persoonlijke mening gegeven over gebiedsfondsen e.d. in het algemeen. De SGP is niet zo van het ophalen en na aftrek van kosten weer uitdelen van geld. Daarom zijn wij een tegenstander van het voorstel om bij te dragen aan het gebiedsfonds van de Regio Rivierenland.

Afsluitend

Voorzitter, ik sluit af. De SGP is kritisch over de voorjaarsnota. We willen ons uiteindelijke stemgedrag laten afhangen van de reactie van het college op onze bijdrage en de stemming over ons amendement of wellicht amendementen.

Dit laat onverlet, dat wij het college en de ambtelijke organisatie alle wijsheid en Gods zegen toewensen bij het opstellen van de begroting.