6 juli 2017

Bijdrage Voorjaarsnota over 2018

Gemeenteraad 06-07-2017

Voorzitter,

De laatste voorjaarsnota van deze periode. Ongekend, hoe florissant de cijfers er uit zien. En dat terwijl het grote uitdelen in Den Haag nog moet beginnen. Als dat is gebeurd, ziet het er dankzij het ‘trap op/trap af mechanisme’ waarschijnlijk nog rooskleuriger uit. Maar in een goede SGP traditie gaan we daar natuurlijk nog niet van uit.

Het is niet de avond van de grote beschouwingen. Maar toch mag wat de SGP betreft een financiële achtergrond niet ontbreken. Economisch gaat het Nederland echt wat beter. Maar het blijft een rare situatie dat bij een rente stand van bijna 0% en een centrale bank die elke maand 60 miljard euro nieuw geld bij maakt, de inflatie niet of maar nauwelijks stijgt. En het blijft vreemd dat in eurozone landen als Griekenland, Portugal, Spanje, Italië en België de staatschuld maar minimaal daalt of soms zelfs stijgt! Genoemde landen kunnen dit alleen volhouden door die kunstmatig lage rente stand. En ooit is de ECB uitgekocht.

Maar goed, we moeten het doen met wat we weten. En dat ziet er, eerlijk is eerlijk, voor Zaltbommel financieel goed uit.

Lastenverlichting

En, voorzitter, ik vertel u geen nieuws, dat we als SGP dan graag kiezen voor het verlagen van lasten. De SGP blijft van mening dat het goed is om kosten voor inwoners te verlagen. Laat hen zelf het geld uitgeven. Ik heb er bijvoorbeeld altijd moeite mee als een subsidie een succes wordt genoemd als heel veel mensen er gebruik van maken. Het is feitelijk eigen geld dat via belasting wordt opgehaald en na aftrek van kosten weer wordt teruggestort.

Wellicht komen we op het verlagen van die lasten bij de begrotingsbehandeling nog terug.

Voorzitter, ik wil graag bij een aantal posten uit de voorjaarsnota stil staan en daar wat SGP kleuring aan geven.

Om daarna kort iets te zeggen over samenwerking

Als eerste de voorjaarsnota.

Opvoedondersteuning

Dan komen we aan het begin bij een punt waarop een structurele meevaller is te noteren. Het gaat om de subsidie opvoedingsondersteuning. Wij zijn benieuwd welke reden er aan te geven is waarom deze post niet meer noodzakelijk blijkt te zijn.

Of is dat eigenlijk wel zo, maar krijgt het college dit niet goed onder de aandacht gebracht? We horen het graag.

Onderwijshuisvesting

Voorzitter, als partijen hebben we wel eens de neiging om alleen stil te staan bij punten waar we het mee oneens zijn. En gezien de spreektijd die ons is toebedeeld kan dit ook bijna niet anders. Maar ik wil toch op zijn minst één uitzondering maken. Al jarenlang voert onze gemeente in de ogen van de SGP een goed beleid als het gaat om onderwijshuisvesting.  Wat er nodig is, dat komt er gewoon. Er zijn toch echt gemeenten waar dit anders gaat. Dus voorzitter, als het gaat om het plannen m.b.t. de huisvesting van onderwijs dan kunnen we daar als SGP mee in stemmen.

Maar de grote plannen van vandaag, voorzitter, zijn toch een nieuwe sporthal én een nieuw zwembad.

Nieuwe Sporthal

Eerst moet me wat van het hart. Ons college heeft blijkbaar al een originele naam verzonnen voor de nieuwe sporthal. We noemen ‘m volgens pagina 14 ‘Sporthal Sporthal’. Je verzint het niet!

Voordat het naambord onthuld kan worden, moet er nog wat gebeuren. Een investering van een kleine zes miljoen euro. Dit brengt een jaarlijkse last met zich mee die incl. wat dekkingsposten nog steeds structureel € 100.000 hoger uitvalt dan de huidige sporthal kost.

Voorzitter, wij snappen de noodzaak om te komen tot een nieuwe sporthal. De oude is afgeschreven en zeker met de komst van de Gomarus in het vooruitzicht is een nieuwe welkom. Maar de SGP wil voorzichtig zijn. Op dit moment is de financiële ruimte er absoluut. Maar dit is geen last waar we als gemeente met een jaar of 10 weer vanaf zijn. Daarom de volgende vragen:

Een grote dekking wordt voorzien vanuit de reserve grondexploitatie. Een wat bijzondere keuze. Voorzitter, is deze nu alleen ingegeven door de gedachte ‘het geld moet toch ergens vandaan komen’, of heeft het een college een betere reden?

Wat ziet het college nog voor mogelijkheden om te komen tot een lagere structurele last?

Nieuw zwembad

Dan het zwembad. Alle vorige plannen door de shredder, zo moet het college hebben gedacht. We schrijven een nieuw plan. Wellicht is er meer, maar wat wij als raad hiervan zien is een half A4-tje. En voorzitter, wij vinden het idee om als gemeente Zaltbommel zelf een bad te bouwen heel goed. Dat weet u. Maar we hebben wel altijd ons uitgangspunt duidelijk gemaakt. Dat is bouw een bad dat minimaal kan dienen als instructie bad maar laat dit bad structureel niet meer kosten dan het huidige zwembad. Aan het eerste criterium is ruimschoots voldaan. Aan het tweede niet. Wij willen graag van het college weten:

Vormen de plannen m.b.t. de sporthal en het zwembad één geheel of kunnen deze afzonderlijk worden gerealiseerd?

Wat is de reden dat er is gekozen voor de vervanging van een 8x20 meter bad door een 15x25meter bad. Dus meer dan een verdubbeling  van het oppervlakte?

Tijningenplas

Voorzitter, onlangs zijn we als raad op werkbezoek geweest bij de Tijningenplas. Er zijn daar door bewoners goede ideeën bedacht, vindt de SGP. De wethouder komt hier nog op terug, zo heeft hij informeel laten weten. Onze oproep: Laten we op dat moment als politiek alleen in die plannen roeren als het echt nodig is.

Representatiebudget

Voorzitter, extra representatie budget. Lijkt prima. Maar als het uitdraait op sponsoring van rally’s die op zondag starten of eindigen in Zaltbommel, geeft de SGP niet thuis. Wij willen deze post graag schrappen. Ik hoor graag of er steun voor is vanuit andere partijen.

Veer Zaltbommel - Loevestein

Voorzitter, een boot inzetten voor € 7.500 per week! Het staat er echt, als het gaat om een proef voor een veer tussen Loevestein en Zaltbommel. De SGP is niet zo ’n warm voorstander van het lokken van grote aantallen toeristen naar Zaltbommel. Maar dat daargelaten, lijken er ons betere doelen om  het geld op in te zetten als het gaat om ‘vrije tijds economie’.

Parkeren binnenstad

Zwalkend, voorzitter, zo kan de discussie over afschaffen of gedeeltelijk afschaffen van betaald parkeren in de binnenstad worden genoemd. Het is ook niet makkelijk tussen partijen die afwisselend voor en dan weer half of helemaal tegen zijn en dan toch weer niet of is het inmiddels al weer anders? Maar het college laveert hierin evenmin koersvast. De visie binnenstad zegt: we doen het niet, want het is te duur. Nu blijkt het college toch weer te kiezen voor het compleet afschaffen. Als proef dan. En zo ’n beetje tot de verkiezingen. Of zie ik het verkeerd, college of is dit een vraag voor de coalitie?

Joodse begraafplaats

In de voorjaarsnota valt de SGP een zin op als het gaat over muren + poort van de Joodse begraafplaats. Voorzitter, voor de SGP maakt het niet uit wie eigenaar is. De SGP vindt het een plicht voor onze gemeente om deze kosten voor haar rekening te nemen.

Fieppaviljoen

Voorzitter, dan komt het Fieppaviljoen. De SGP heeft een beetje het idee dat dit een proef ballon is. Bedragen zijn afgerond op een ton. Het is slechts een reservering en een project plan komt nog. We hebben getwijfeld om het eruit te amenderen. Veel enthousiasme kan de SGP niet opbrengen voor dit plan.

→   Kan de wethouder uitleggen, waarom hij wel? En dan hoop ik niet dat we verzanden in ‘het vergroten van de ruimtelijke kwaliteit’. Ik vind dat tenenkrommend taalgebruik.

Rotonde ‘Jumbo Gameren’

Rotondes vormen altijd een discussie op zichzelf. Wij vinden als SGP dat aanleg hiervan een serieus positief effect heeft op de verkeersveiligheid. Daarom zijn we blij dat de gemeente de rotonde kruising Nederhemertsekade/Maas-Waalweg inmiddels heeft aangelegd. De uitvoering van de SGP motie uit 2011 heeft even op zich laten wachten. Maar na de start ging de aanleg dan wel weer supersnel. Vanuit fonds bovenwijk komt er nu gelukkig dekking voor een andere rotonde. De inmiddels beroemde, maar nog niet bestaande, in de Prins Willem Alexanderstraat in Gameren. In de volksmond ‘de rotonde bij de Jumbo’. Wij vinden dat zo snel mogelijk moet worden gestart met de uitleg. Nu al er vanuit gaan dat het 2019 wordt, zal uitvoering van dit plan niet versnellen.

Lijkbezorging

Voorzitter, tijdens de behandeling van de voorjaarsnota een jaar geleden werden we verrast door de ZVV. Deze partij had in navolging van de SGP ook oog voor de hoge kosten van de lijkbezorging. Zij wilde hier wat aan gaan doen. Helaas kreeg dit geen mooi vervolg bij de begroting, omdat de ZVV toch een amendement van de SGP niet steunde. Wachten op een evaluatie, werd als reden opgegeven. Die is er nu. Dan nu ook de volgende stap. Als het tenminste menens is. Daarom dient de SGP weer een amendement in om de vroegere bezuiniging op de lijkbezorging terug te draaien.

Samenwerking

Samenwerking blijkt en blijft een weerbarstig onderwerp, voorzitter. Dat is voor ons niet onverwacht. Bij de start van een dergelijk traject wordt vaak alleen aan vermeende voordelen gedacht, niet aan de nadelen. Daarbij komt dat de samenwerking tussen Zaltbommel en Maasdriel veel te hard van stapel is gelopen, zo vindt de SGP. Het was voor ons goed om een aantal afdelingen samen te laten werken. Maar dan een onderzoek starten om de boel nog eens te gaan versnellen of direct een ambtelijke fusie in gang te zetten, ging ons eigenlijk al te ver. Toen tegen de zin van de SGP herindeling aan het onderzoek werd toegevoegd, waren alle ingrediënten aanwezig om de samenwerking te laten mislukken. Dat is dan ook (bijna) gebeurd. Het uitstellen van het besluit over het verdere verloop is wat de SGP betreft een absoluut zwaktebod. Wij begrijpen werkelijk niet waarom politieke partijen nu de moed niet hebben te zeggen wat ze vinden. Ik mag toch aannemen dat de korte periode tot de verkiezingen geen verschil maakt voor een mening?

Voorzitter, wat de SGP betreft doen we even helemaal niets om de bedrijfsvoering eenheid

Bommelerwaard uit te breiden. Er worden dus geen afdelingen toegevoegd aan de bestaande waarop we samen werken. Daar hebben wij twee redenen voor:

1.       De SGP heeft de indruk dat in buurgemeente Maasdriel een behoorlijke verschuiving aan het plaatsvinden is in het standpunt m.b.t. samenwerking. Dat maakt het hele traject onzeker.

2.       Wij krijgen de indruk dat voor de meeste partijen in Zaltbommel de BVE slechts een opmaat is naar herindeling. De durf is er echter in een aantal gevallen niet om dit in het openbaar te melden. Als de herindeling het doel is van de opgestarte samenwerking, dan haakt de SGP af.

Voorzitter, tot slot willen wij het college en  de ambtelijke organisatie alle wijsheid en Gods zegen toewensen bij het opstellen van de laatste begroting in deze zittingsperiode.