7 maart 2015

Concrete bestemming voor Reserve-aandelen Vitens

Gemeenteraad 05-03-2015

Bij de behandeling van de Nota Reserves en Voorzieningen diende de SGP een amendement in, samen met het CDA. Reserves zijn 'spaarpotjes' voor uitgaven die je nu nog niet kunt voorzien. Met een voorziening ben je financieel voorbereid op een uitgave die er aan zit te komen. Het voorstel hield in dat een heel aantal (overbodige) reserves en voorzieningen zouden worden overgeheveld naar de Algemene Bedrijfs Reserve.

SGP en CDA wilden de 'Reserve aandelen Vitens' een concrete bestemming geven, liefst op het gebied van infrastructuur, om te voorkomen dat het aan zaken verspandeerd wordt, waar we niet achter staan.

Vanuit het verleden is deze reserve ingesteld als inkomstengenerator. Volgens wethouder Zondag is dit niet meer noodzakelijk. Op het moment dat er geld nodig is voor nieuwe plannen, kan dat bij de behandeling van de Voorjaarsnota worden aangegeven. De wethouder gaat dan op zoek naar financiering en hoeft daar nu niet specifiek deze reserve voor te 'bewaren'.

Het amendement is met 10 tegen 11 stemmen verworpen, waarna het oorspronkelijke voorstel alsnog unaniem werd aangenomen. Op naar de voorjaarsnota om onze plannen alsnog gerealiseerd te krijgen.