12 december 2019

De Poorterij

Nadat de Gemeente Zaltbommel in 2013 De Poorterij met een bruidschat op eigen benen had gezet, werd de Gemeente enkele weken geleden toch weer betrokken bij De Poorterij. De exploitant van De Poorterij was failliet gegaan. Formeel had de Gemeente geen verplichting, maar omdat naast de theaterfunctie ook nog allerlei maatschappelijke organisaties van De Poorterij gebruik maken, was sluiting van het gebouw geen optie. Het College heeft een plan aan de Raad voorgelegd om De Poorterij open te houden met een garantstelling van enkele jaren en intussen te onderzoeken hoe het verder moet met De Poorterij en of De Poorterij wel levensvatbaar is. Hoewel meerdere partijen sympathiek staan tegenover De Poorterij ging de garantstelling voor meerdere jaren te ver. Een motie van de CU om alleen subsidie te geven voor het seizoen 2020-2021 kreeg de volledig instemming van de Raad. Het College werd verzocht om in het derde kwartaal van 2020 met een toekomstbestendig plan te komen. De SGP heeft de motie van de CU ook mede ondertekend, in de verwachting dat we met deze ontwikkeling eindelijk een definitieve oplossing gaan krijgen.