18 maart 2016

Duurzaamheidsambitie - windmolens

Gemeenteraad 17-03-2016

Deze ambitie houdt in: de koers van Zaltbommel op het gebied van duurzaamheid verder voort zetten.

De bijdrage van de SGP was bij de behandeling van dit onderwerp als volgt:

Vanavond gaat het over de 'duurzaamheidsambitie'. Dit als vervolg op het uitvoeringsprogramma 'Natuur, Landschap en Milieu'. Daar stonden we als SGP niet bij te juichen, zo 'n driekwart jaar geleden. We zagen en zien niet zoveel in het starten van duurzame energie café 's en vergelijkbare initiatieven. Zet windmolens neer in Munnikenland, zo was onze oproep vorig jaar. De 14% duurzame energie die gevraagd wordt en zeker de 16% die deze coalitie wil, halen we nooit zonder windmolens. Daar zit 'm vanavond denk ik ook het pijnpunt.

Voorzitter even terug in de tijd. Op 16 februari 2012 stond ik hier ook. Toen ging het over de 1e stapje tot het plaatsen van windmolens op de locatie tussen de A2 en het spoor. Als SGP waren we daar destijds niet tegen. De afgelopen jaren is er e.e.a. gepasseerd:

·         Omwonenden hebben, zeker rond de verkiezingen van 2014, duidelijk aangegeven geen windmolens te willen hebben op die plaats.

·         De coalitie is daarin meegegaan. Het bestuursakkoord zegt dit 'Vooralsnog wordt er niet gekozen voor het plaatsen van grote windturbines.'  Alleen als op 1-1-2016 blijkt dat 16% duurzame energie niet wordt gehaald zonder windturbines, wordt dit heroverwogen. Hiermee is het besluit van 16-2-2012 op losse schroeven komen te staan.

·         In de Windvisie van de provincie Gelderland staat de lokatie tussen  de A2 en het spoor toch wel genoemd  als 'in onderzoek'. Dat voedt de speculatie dat achter de schermen wel degelijk is doorgewerkt aan windenergie en dan wel op de bewuste plaats.

·         Het is de enige locatie waarop de windvisie het etiket 'grote negatieve effecten' plakt. Vooral als het gaat om woningen in de nabijheid. Participatie zou daarvoor de oplossing zijn. Wij kunnen vanavond constateren dat dit niet is gelukt.

Deze ontwikkelingen hebben er toe geleid dat de SGP tegenstander is van de komst van windmolens op de veelbesproken locatie. We willen dit vastleggen in het besluit wat voorligt. Daarom komen wij met een amendement op dit punt. We willen echter wel gaan voor een alternatieve locatie. Eén zonder en één met weinig omwonenden.

De SGP diende hierna een amendement in, waarin gevraagd werd om niet akkoord te gaan met windmolens tussen de A2 en de spoorlijn te Bruchem. Dit amendement van de SGP werd weggestemd. Hierdoor zijn de komst van windmolens op genoemde locatie mogelijk.

Tevens diende de SGP een motie in om te onderzoeken wat mogelijk is om plaatsing van windmolens mogelijk te maken in het Munnikenland en op industrieterrein “De Wildeman”. Deze motie van de SGP werd aangenomen.

De SGP was verbaasd over enerzijds de visie van partijen op windmolens en anderzijds het stemgedrag van die partijen, die toch wel (erg) tegenstrijdig waren.