5 november 2015

Gemeentelijke gebouwen

Gemeenteraad 05-11-2015

De afgelopen jaren is door de gemeente geprobeerd een aantal gebouwen te verkopen, in het kader van optimalisatie vastgoed. Met wisselend succes: alle woningen die de gemeente in bezit had, zijn verkocht. Voor andere gebouwen, zoals kerktorens is dit een stuk moeilijker gebleken. Dit traject is nu afgerond.

Tegelijkertijd is voor de komende 10 jaar weer een beheersplan opgesteld voor het gemeentelijk vastgoed. Er wordt gewerkt met conditiescores. Het voorstel was om monumenten op een goed niveau te onderhouden. Deze worden gezien als het visitekaartje van onze gemeente, zeker voor toeristen. Voor het overige vastgoed zou onderhoud op een redelijke niveau volstaan.

Tijdens de carrousel vergadering heeft de SGP er voor gepleit om ook gebouwen op de begraafplaatsen op een goed niveau te onderhouden. We hebben daarvoor een amendement opgesteld, waarmee het besluit ook meteen verduidelijkt is. Dit omdat niet voor alle partijen helder was wat er nu met de monumenten moest gebeuren.

Na het amendement te hebben rondgestuurd, hebben ook VVD, CDA, D66, PvdA, CU en ZVV het mee ingediend. Uiteindelijk is het unaniem aangenomen. De wethouder sprak van een politieke keus, waar hij ook wel achter kon staan. De SGP denkt hiermee te kunnen zorgen voor een blijvend goede uitstraling van onze begraafplaatsen, waar we de afgelopen jaren regelmatig opmerkingen over hebben gekregen.