1 juni 2017

Huisvesting arbeidsmigranten Zaltbommel

Gemeenteraad 01-06-2017

We hebben in ons gebied nogal een behoefte aan laaggeschoolde arbeidskrachten, al dan niet op piekmomenten. Dat heeft uiteraard te maken met de aanwezigheid van een behoorlijk areaal aan glastuinbouw. Feit is nu eenmaal dat deze arbeidskrachten voor een groot gedeelte niet hier wonen. Aantallen zijn moeilijk te noemen, maar de inschatting is voor onze gemeente zo 'n 800-1.000. Deze mensen moeten wel ergens wonen. Wat de SGP betreft niet op een camping en ook niet in gebouwen die niet bedoeld zijn voor bewoning.

De SGP vindt dat er fatsoenlijke huisvesting van migranten moet zijn. De SGP vindt dat dit niet ten koste mag gaan van het woningaanbod, met name sociale woningbouw. En tot slot vindt de SGP ook nog eens dat in redelijkheid de huisvesting mag worden neergelegd bij de tuinders. In de uitgangspunten zoals ze eerder zijn behandeld hebben we hier aandacht voor gevraagd. Daar is het college goed mee omgegaan. Wij zijn blij dat ook tuinders met piekmomenten hun de woonruimte bij hun bedrijf in de wat minder drukke tijd mogen laten staan.