10 april 2015

Informatienota Poorterij

Carrousel 09-04-2015

In 2013 heeft de raad, zonder steun van de SGP, besloten om €150.000 subsidie uit trekken voor De Poorterij in de komende vijf jaren. Het zij zo, dat is niet wat nu aan de orde is.

Als SGP waren we onaangenaam verrast door de €70.000 informatienota. In de eerste plaats, meld je dit niet zo en in de tweede plaats: wij willen dit niet.

Wij vinden het niet juist dat de gemeente rechtstreeks artiesten gaat betalen. Niet dat we het niet vervelend vinden voor deze mensen. Maar dit hoort er wel bij. Ondernemersrisico heet dat.

De SGP zit dan ook niet te wachten op een raadsvoorstel waarin het college €70.000 'netjes' wil gaan regelen.

Bij de behandeling in 2013 heeft de SGP gevraagd naar de risico 's. De wethouder heeft toen aangegeven dat die er buiten het NV risico niet zijn. Daar past deze actie duidelijk niet in. Het is nog maar de vraag of we de €70.000 terug kunnen krijgen. We hebben een toezegging aan een andere partij voor €150.000. Daar kunnen zij rechten aan ontlenen. De €70.000 inhouden op de toekomstige subsidie is een loze belofte.

Wat ons betreft komt er duidelijkheid richting het college: de voorlopig extra €70.000 uitgave is niet te verantwoorden aan onze inwoners.