12 december 2014

Inpassingsplan Tuinbouw

Gemeenteraad 11-12-2014

Na een door Gelderse Staten afgeschoten inpassingsplan voor de Bommelerwaardse tuinbouw, lag er een nieuw plan voor. Daarin is niet alles wat in het eerder voorgestelde inpassingsplan was opgenomen losgelaten. Nog steeds zijn er extensiveringsgebieden, waar de tuinbouw op termijn weg zou moeten. Ook het nieuwe inpassingsplan heeft het over intensiveringsgebieden, waarin tuinbouw uitgebreid kan worden. Tot slot zijn er nog steeds nieuwe gebieden voor de tuinbouw, die nu reserveconcentratiegebieden heten.

De SGP heeft betoogd dat er perspectief moet zijn voor de tuinbouw, met aandacht voor de omwonenden. Het nieuwe inpassingsplan is niet perfect, dat bestaat bij een compromis niet. Wel is het verbeterd. Tuinders hebben meer zekerheid bij het ontwikkelen van hun plannen. Zowel de sector als de inwoners profiteren daarnaast van verbeteringen in het wegennetwerk.

Toch hebben we als SGP ook een aantal kanttekeningen geplaatst:

1. De zogenaamde ‘nette regeling’ voor extensiveringsgebieden is vervallen. Daarvoor in de plaats is maatwerk gekomen. Dat betekent voor een aantal bedrijven een verbetering. Voor veel, met name kleine, tuinders een verslechtering. Iemand met koude grond teelt en een kas van pak ‘m beet 2.000 m2 mag nog maar 400 meter uitbreiden.
  2. De gebiedsbonden aanpak die wordt gekozen vinden wij als SGP een goed idee. Dit mag er echter niet toe leiden dat tuinders te lang moeten wachten op duidelijkheid. Het maken van de wijzigingsplannen moet snel en gelijktijdig worden opgepakt.
  3. Per m2 ‘nieuwe’ tuinbouwgrond wordt een bijdrage gevraagd van EUR 2,50 voor voorzieningen. Dit is geen gefixeerd bedrag, maar kan variëren. Wat de SGP betreft ongewenst.
  4. Voor het slagen van het inpassingsplan is het belangrijk dat er voldoende ruimte is. De meeste intensiveringsgebieden zijn al bebouwd met bestaande bedrijven. Daar nog een nieuw bedrijf inpassen lijkt wel wat op een legpuzzel. Om bestaand glas te saneren moet er soms op een andere plaats een plek gevonden worden. Daarom willen wij zo snel en stevig mogelijk de positie van de reserveconcentratiegebieden in Velddriel en Zuilichem vastleggen.
  5. Ook bij de financiën hebben wij de vinger gelegd. Wij willen als SGP bewaken dat de herstructurering een bodemloze put wordt.

Uiteindelijke is de gemeenteraad in meerderheid akkoord gegaan met het voorstel om geen zienswijze te sturen naar de provincie. Ook de SGP heeft daarmee ingestemd. Voor de door de SGP aangegeven punten was onvoldoende steun om namens de gemeenteraad een zienswijze te geven.