10 december 2015

Meerjarenstrategie GGD Gelderland Zuid

Gemeenteraad 10-12-2015

In het voorstel komt naar voren dat er vanaf 2015 door de GGD gewerkt is aan de Meerjarenstrategie 2016-2019. Hiermee wil de GGD, vanuit de publieke dienstverlening voor de gemeenten in Gelderland-Zuid, inzicht bieden in de focus, strategie en ambities van de GGD voor de periode 2016-2019. De maatschappij verandert en de GGD sluit hierop aan zodat zij de gemeenten op goede wijze kan blijven ondersteunen bij het gemeentelijk beleid. De meerjarenstrategie is met behulp van veel partners tot stand gekomen.

De visie van de SGP is dat we ons wel kunnen vinden in de meerjarenstrategie van de GGD. Wel zijn de zorgen van de SGP over het functioneren van Veilig Thuis terecht, zo bleek uit het onlangs verschenen inspectierapport. Een 3,3 is een cijfer waar je niet  veilig mee thuis kunt komen. De SGP vindt het belangrijk dat in de zienswijze nadrukkelijk aandacht gevraagd wordt voor de problemen bij Veilig Thuis. We zouden als opdrachtgever en medefinancier sturing moeten kunnen geven aan het beleid hierin. We kunnen het in Zaltbommel wel goed voor elkaar hebben met onze buurtteams, maar hoe is het in andere gemeentes geregeld? En hoe verloopt de samenwerking tussen Veilig Thuis en de buurtteams? De SGP vraagt daarom ook, om het komend jaar iemand van de GGD tijdens een carrouselvergadering tekst en uitleg te laten geven over de voortgang van het verbeterplan voor Veilig Thuis.

Raadslid van Ooijen constateerde en sloot zijn bijdrage namens de fractie van de SGP als volgt af:We leven in een gebroken samenleving. Maar dat ontslaat ons echter niet van de plicht om als overheid voor de kwetsbaren in onze samenleving te zorgen. Maar wat de SGP betreft altijd in het besef dat een echt Veilig Thuis op aarde maar betrekkelijk is. Mag er een uitzien zijn naar een huis niet met handen gemaakt, maar eeuwig in de hemelen?