27 februari 2014

Organisatorisch model Werk en Inkomen

Gemeenteraad 27-02-2014

Naar aanleiding van de in de Tweede Kamer aangenomen Participatiewet moet de gemeente gaan regelen hoe we deze transitie gaan uitvoeren. We zullen hiervoor moeten gaan samenwerken met andere gemeenten. Dit kan naar de mening van de SGP het beste in de vorm van een gemeenschappelijke regeling. De gemeente Zaltbommel heeft ervaring met een tweetal zeer succesvolle gemeenschappelijke regelingen, namelijk de Sociale Dienst Bommelerwaard (SDB) en Lander. Het college stelt ons voor om een intrekkingsbesluit van deze gemeenschappelijke regelingen voor te bereiden. De SGP wil dit besluit in dit stadium niet nemen, omdat het mogelijk is om één van deze regelingen te gebruiken voor de nieuwe regeling. De SGP heeft hiervoor een amendement ingediend dat helaas niet door de meerderheid van de raad is gesteund.

De SGP heeft vervolgens aangegeven dat bij het opheffen van de gemeenschappelijke regelingen SDB en Lander er oog moet zijn voor het personeel. Zij moeten ondergebracht worden in de nieuwe gemeenschappelijke regeling en anders moet er een goed sociaal plan zijn.