17 november 2016

Parkeerterrein Sportcomplex De Watertoren

Gemeenteraad 17-11-16

In de eerste termijn van de gemeenteraadsvergadering stelde de fractievoorzitter Geert Bok een aantal vragen aan de wethouder. Hij had liever gezien dat dit onderwerp eerst in een carrousel behandeld zou worden. Maar volgens het college was het zo urgent dat het rechtstreeks op de vergadering van de gemeenteraad moest komen.

De SGP vroeg uitleg aan de wethouder, waarom dit als een urgent maatschappelijk probleem zou moeten worden gezien. Verder vraagt de SGP zich af of de toename verkeersdrukte is onderschat in de plannenmakerij. Waarom zou de gemeente hier voor moeten opdraaien? En heeft de verwachte groei van het aantal leden van Nivo Sparta een positieve invloed op de kas van de sportclub? De SGP deed ook de suggestie om betaald parkeren in te stellen en er voor te zorgen dat er een grote fietsenstalling is, zodat gestimuleerd wordt om per fiets de sportvelden te bezoeken (ook goed vanuit milieu-oogpunt).

In de beantwoording heeft wethouder Looijen aangegeven dat hij naïef geweest is bij de voorbereiding van het parkeerterrein. Ook gaf hij aan dat één van de eerste competitiewedstrijden wel heel druk bezocht werd, wat leidde tot problemen en boze telefoontjes van de voorzitters van de sportclubs. Eigenlijk komt zoiets maar één keer per seizoen voor (wat volgens de SGP dan wel anders is op te lossen, dan ruim 3 ton door de inwoners te laten neertellen), maar de volgende week was het alweer raak, volgens de wethouder.

Uiteraard is de SGP ook voor veiligheid in het verkeer en op parkeerterreinen, maar met een klein beetje geduld en de inzet van verkeersregelaars (vrijwilligers van de clubs, i.p.v. gemeenteambtenaren?), moet het volgens ons goed komen.

In de tweede termijn haalde Geert Bok een fictief voorbeeld aan van een kerkelijke gemeente, die nogal uitbreidt en dan toch ook niet de hand ophoudt bij de gemeente om geld voor een grotere parkeerplaats… Hoewel ook CU en ZVV bedenkingen hadden en in de eerste termijn tamelijk kritisch leken, werd het voorstel uiteindelijk door alle partijen behalve de SGP aangenomen.