26 januari 2017

Plan E.P. van Ooijenstraat Aalst

Gemeenteraad 26-01-17

In zijn eerste termijn houdt fractievoorzitter Geert Bok het kort. Dit zijn van die plannen waar je niet echt blij mee bent. Dat heeft hij in de carrousel ook naar voren gebracht. Toen is de vraag opgekomen of er nog uitstel mogelijk is om een goed alternatief te maken. Vraag: vindt de wethouder dat De Kernen genoeg gedaan heeft om de bezwaren van de omwonenden weg te nemen?

Wethouder Bragt antwoordt: De aanpassing die voorgesteld is door De Kernen, valt zowel bij het college als de omwonenden niet in de smaak. De wethouder geeft aan dat het in de architectuur zit. Daar is wel degelijk een verbeterslag gemaakt ten opzichte van het plan van voor de zomer '16. Hij kan wel toezeggen dat hij er alles aan zal doen om maximaal aan de wensen van omwonenden tegemoet te komen, maar wel binnen het voorliggend bestemmingsplan. Hij roept de raad ook op om het voorstel aan te nemen.

In zijn tweede termijn geeft dhr. Bok aan dat hij begrijpt dat er iets komt op die plaats. Hij begrijpt ook De Kernen die om financiële redenen appartementen wil. Maar hij begrijpt ook de bewoners. Velen van hen wisten niet eens hoe een zienswijze ingediend kan worden. En dat tankstation dat er eerst zat? Was geen probleem. Het zijn niet de mensen die we over elk onderwerp horen inspreken.

Nog steeds vind de SGP dat er onvoldoende rekening met hen is gehouden. Dhr. Bok heeft wel de toezegging van de wethouder gehoord en roept nogmaals op om met elkaar het maximale te doen om het acceptabel aan te kleden.  De SGP gaat (zij het niet van harte) akkoord met het bestemmingsplan. Liever had de SGP De Kernen nog wat meer 'gedwongen' met de omwonenden consensus te bereiken.