14 september 2017

Proef parkeren binnenstad: blauwe zone

Gemeenteraad 14-09-17

De voorjaarsnota 2018 bevatte een voorstel om een proef te starten met een zogeheten blauwe zone, een zone, waar alleen kort geparkeerd mag worden met een parkeerschijf. Bij de behandeling van de voorjaarsnota had de SGP reeds grote twijfels. Het toen gevraagde bedrag van € 200.000 betrof een grove raming van de verwachten gederfde inkomsten tijdens de proef. Daarnaast zouden er naar verwachting nog voorbereidingskosten gemaakt moeten worden van naar schatting € 10.000. De proef zou dan een half jaar duren. Om een goede evaluatie van deze proef te doen zouden nog 3 maanden extra nodig zijn.
Kosten € 100.000.

Bij de behandeling van de voorjaarsnota waren er bij de SGP al ernstige twijfels bij dit voorstel. Het is voor ons niet te verteren dat de kosten van het aanleggen van een blauwe zone structureel € 400.000 zouden bedragen. Ook is het lastig uit te leggen als de proef niet wordt voortgezet. Dan moet kortdurend niet betaald worden en daarna weer wel. Geeft onduidelijkheid.

Er zijn door ons vragen gesteld over de hoogte van de kosten die deze proef met zich meebrengt. Als deze proef uitwijst dat een blauwe zone toch niet doorgaat, bedragen de kosten € 320.000. Anders zijn de kosten hiervan € 310.000. Dit is voor de SGP teveel.