22 september 2022

Raadsvergadering 22-9

Beeidiging Adriaan Weijma

De vergadering van 22 september begint met het in memoriam van Arie Duijzer, overleden op 22 augustus jl. Arie was meer dan 25 jaar raadslid voor de SGP. Vanaf 1996 eerst in de gemeente Brakel, later tot 2011 in de gemeente Zaltbommel. In deze periode was hij o.a. fractievoorzitter, voorzitter van de werkgeverscommissie, voorzitter auditcommissie, carrouselvoorzitter en waarnemend raadsvoorzitter. De burgemeester typeerde Arie als toonaangevend op vele terreinen, zachtmoedig en met humor. In 2021 kreeg hij de gemeentelijk penning uitgereikt voor zijn bijzondere verdiensten voor onze gemeente. Ook ontving hij in 2022 bij het beëindigen van zijn raadswerk een koninklijke onderscheiding. De burgemeester besluit met Gerda en naaste familie sterkte toe te wensen en ‘Gods zegen’.

Vanavond vind vanwege het voortduren van de ziekte bij Wim van de Toorn voor de tweede keer de benoeming plaats van Adriaan Weijma. Opnieuw mag hij de eed afleggen met de woorden: ‘Zo waarlijk helpe mij God Almachtig’. Altijd een indrukwekkend moment om zo de afhankelijkheid van de Heere in het openbaar te mogen belijden.

Deze avond wordt ook het ‘Integraal Huisvestingsplan’  besproken. Dit gaat over huisvesting van schoolgebouwen in onze gemeente. Lennart van den Berg, het is zijn maidenspeech, voert hierover het woord. Onderwijs is voor de SGP altijd een belangrijk onderwerp. Dat mag ook niet zomaar opzij gezet worden voor andere zaken. Hij geeft aan dat de SGP blij is met de ambitie die hierin naar voren komt. Nederhemert en Gameren hopen D.V. binnen enkele jaren weer een school te hebben die past bij het aantal leerlingen. Vandaar dat wij van harte kunnen instemmen met dit plan.

Wim van Horssen