9 februari 2023

Raadsvergadering 9-2-2023

Het begin van de raadsvergadering van donderdag 9 februari stond in het teken van personele wijzigingen. Ook de SGP was hierbij betrokken. Adriaan Weijma werd opnieuw beëdigd om het werk in de gemeenteraad als tijdelijke vervanger van Wim de Toorn waar te nemen. Overigens mogen we met dankbaarheid melden dat het met Wim steeds beter gaat.

In het verleden is er vaker discussie over geweest: Oud-papier ophalen met verenigingen en de AVRI en daarvoor vergoeding ontvangen. De AVRI is om diverse redenen van plan hiermee te stoppen. Als SGP hebben we hier vragen over gesteld. Omdat deze nog niet zijn beantwoord en het besluit bij de AVRI op korte termijn zal worden genomen, hebben we een motie ingediend. In deze motie roepen we het College op om met voorstellen te komen voor alternatieven. Verenigingen en andere instellingen zijn van groot belang voor onze gemeente/inwoners. Wij vinden het dan ook belangrijk dat er alternatieven worden geboden om het financiële nadeel hiervan te compenseren. Dit overigens niet alleen voor die instellingen die nu al betrokken zijn bij het oud-papier ophalen. Het is  breder getrokken, omdat we weten dat er ook instellingen zijn, die al (heel) lang belangstelling toonden om hier ook aan mee te doen. Deze motie is unaniem aangenomen. We blijven dit uiteraard op de voet volgen.

Het parkeerbeleid in de stad Zaltbommel is iets wat de gemoederen in onze gemeente al langere tijd bezighoudt. Afgelopen jaar heeft er opnieuw een evaluatie plaatsgevonden. Op basis hiervan is er door het College een nieuw voorstel ingediend. De SGP staat achter het nieuwe voorstel. De vorige regeling wilde teveel in detail sturen, waardoor er teveel onduidelijkheid ontstond. De voorgestelde regeling geeft wat minder sturing, maar is wel veel eenvoudiger. Zowel qua tijdsindelingen als voor de zoneverdeling. We vinden het wel van belang om, wanneer het nieuwe beleid ingaat, dit op de voet te blijven volgen. Ook als het gaat om de opbrengsten uit de parkeergelden. Als deze (teveel) teruglopen zal gekeken moeten worden waar bijstelling nodig is.

Wim van Horssen