10 juli 2015

Samenwerking Maasdriel & Zaltbommel

Gemeenteraad 09-07-2015

Voorzitter, op 5 maart heeft de gemeenteraad opdracht gegeven tot uitwerking van samenwerking. Nu, vier maanden later, ligt er een stuk voor. Een onderbouwd stuk. Natuurlijk, we huren mensen in om gewoon hun werk te doen, maar ik vind het toch knap.

Daar blijven we niet in hangen. Op 5 maart heeft de SGP voor de opdracht tot samenwerking gestemd. Met de toevoeging dat we kritisch zullen blijven volgen. Dit alles door een Zaltbommelse bril bekeken. Dat zijn we de inwoners van Poederoijen, Aalst, Kerkwijk en al de andere kernen van onze gemeente verplicht, zo vindt de SGP. Dat zijn de mensen die we vertegenwoordigen. Vanuit die positie door naar de inhoud. Top down benadering schijnt tegenwoordig synoniem te zijn voor het kwaad.

Operationeel

Voorzitter. Laten we daar vanavond maar in meegaan en onderaan beginnen. Het 'echte werk' dus. Om de 3 K's, daar gaat het bij samenwerking op operationeel niveau om. Als beginnend raadslid dacht ik 'waar hebben ze het over'. Dat blijkt jargon te zijn, overigens vrijwel uitsluitend binnen de overheid gebezigd, voor:

Kosten, Kwaliteit, Kwetsbaarheid.

- Het wordt goedkoper

- Het wordt beter

- Het wordt minder gevoelig

Oftewel,

Gaat het goedkoper worden? De SGP denkt in navolging van de schrijvers van het stuk van niet. Op de vier onderdelen waarop we in de eerste instantie gaan samenwerken valt vrijwel geen winst te behalen.

Krijgen we een betere dienstverlening? De SGP denkt van wel. Regelgeving wordt steeds complexer. Het is voor onze organisatie lastig om kennis vast te houden. Bundeling geeft daarin kansen.

Kunnen we hiermee makkelijker schakelen? Dat lijkt de SGP van wel. Dubbele bemensing op functies is in een grotere organisatie makkelijker. Wij kunnen als SGP het belang hiervan wel onderschrijven. Vraag is dan of met het voorliggende besluit we in de visie van de SGP verder komen op dit punt.

Voorzitter, afsluitend over de operatie: de SGP gaat akkoord met de samenwerking op de vier onderdelen:

- Financiën

- Personeelszaken

- Juridische zaken

- En Automatisering

En daar blijft het voor ons vanavond ook bij als het gaat om samenwerking in de organisatie. Dit is de stap die we eerder hebben benoemd.

Sluiten we vervolgstappen dan op voorhand uit? Iedereen die de bijdragen van de SGP heeft gevolgd weet dat het antwoord daarop "nee" is. Maar uitspraken over hoe het vervolg zal zijn zal de SGP vanavond zeker niet doen.

Tactisch

We gaan een stapje omhoog. Tactisch niveau. Samenwerking op projectbasis of onderwerp, zo vat ik het maar samen. Doen dat ene zwembad zegt de SGP. En breedband samen aanleggen lijkt me echt goedkoper dan alleen. Voorzitter, ik ga niet alle onderwerpen aflopen die genoemd worden. Maar hier liggen duidelijk kansen. Ook als het gaat om de zojuist genoemde aspecten en dan met name Kosten en Kwaliteit.

Strategisch

Dan strategisch. Bij uitstek iets van de gemeenteraad, zo heb ik me laten vertellen. Kaders stellen. En dat doet het beslisstuk wat vanavond voorligt.

Ik splits het op. Eerst een stuk waar het met name gaat over de uitvoering van beleid.

Werk samen als het gaat om bedrijventerreinen. Trek samen op als het gaat over files op de A2. Probeer samen in te zetten op verbreding van het onderwijs aanbod. Betrek bij deze onderwerpen gerust Den Bosch. De A2 loopt er rechtstreeks naar toe, de volgende halte van de stoptrein vanaf Zaltbommel is Den Bosch centraal.

Bedrijventerreinen in de Bommelerwaard doen het naar mijn mening vooral goed omdat ze vlakbij Den Bosch liggen. En wat veiligheid betreft, drugscriminelen hadden al een tijdje door dat Zaltbommel wel erg dicht tegen Den Bosch aan ligt. Dus ook op dat punt is samenwerking met Den Bosch geen rare gedachte.

Het tweede punt wat ik hierbij wil noemen is beslispunt 1 van het voorstel.

Vrij vertaald komt het erop neer dat alle beleidsstukken van Maasdriel en Zaltbommel identiek gaan worden. Nou ja, gemotiveerd afwijken is nog mogelijk. Dat gaat ver. Te ver, zo vindt de SGP.

Ik begon mijn bijdrage met 'kritisch volgen'. Het gaat om de inwoners van Zaltbommel. 'Maasdriel doet het ook zo', is dan niet bepalend voor een beleidskeuze, zo vindt de SGP.

Kan het dan niet zo zijn dat beleid hetzelfde wordt. Jazeker, maar dan wel afhankelijk van het onderwerp.

Voorzitter, ik heb overwogen beslispunt 1 te amenderen. Dat lijkt me echter niet goed om dat als Zaltbommel eenzijdig te doen.

Wel zal de SGP bij de stemming straks een voorbehoud maken als het gaat om het eerste beslispunt.