31 maart 2015

Schriftelijke vragen n.a.v. problemen bij Poorterij

Middels de informatienota, die wij vrijdag 27 maart 2015 hebben ontvangen, hebben wij kennis genomen van de financiële problemen van de BCG (Brabantse Cultuur Groep).

Deze informatienota brengt ons tot een aantal vragen:

1. Is het college het met ons eens dat artiesten ondernemers zijn en derhalve ondernemersrisico (o.a. debiteurenrisico) lopen?
  2. Indien het antwoord op vraag 1 bevestigend is, waarom moet de gemeente € 70.000 gaan betalen om de vorderingen van artiesten op BCG te kunnen betalen en waarom betaalt NV DE Poorterij dit niet? Deze NV is namelijk opgericht om de theaterfunctie een toekomst te bieden.
  3. Betaalt de andere aandeelhouder van NV De Poorterij ook mee? Zo ja, hoeveel?
  4. Wat zijn de gevolgen als de gesprekken over de verrekening van de subsidie mislukken? Betekent dit dan dat we € 70.000 extra kwijt zijn? Zo ja, hoe wordt dit gedekt?
  5. Welke argumenten heeft het college om te suggereren dat er mogelijk fouten in de exploitatie van het Poorterij Complex zijn gemaakt?

Toelichting

In de adviesnota voor de raad van 31 oktober 2013 is bij de kanttekeningen aangegeven dat de gemeente een financieel risico loopt ter hoogte van de waarde van het aandeel dat wordt genomen in NV De Poorterij en de afgesproken storting in de NV ad € 100.000. Mogelijk gevolg van de huidige actie is dat we weer € 70.000 extra kwijt zijn.

SGP Zaltbommel Hans Waaijenberg 30 maart 2015