2 december 2013

Schriftelijke vragen n.a.v. toestaan koopzondagen

ChristenUnie en SGP zetten vraagtekens bij zondagopenstelling van winkels.
De fracties van de SGP en de ChristenUnie hebben naar aanleiding van het collegebesluit om twee koopzondagen toe te staan in Zaltbommel schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W.
Wat deze fracties betreft is het besluit een verkeerde keuze. Allereerst en vooral zien ze de zondag op grond van de Bijbel als dag om God te eren. Daar past opening van de winkels niet bij.
Maar er is meer. De samenleving kenmerkt zich steeds meer door permanente tijdsdruk. De werkdruk is hoog en velen ervaren de toegenomen tijdsdruk als beklemmend.  De zondag als gemeenschappelijk rustpunt doorbreekt deze spiraal. En laten wij de term ‘samenleving’  gebruiken voor wat deze inhoudt:  het ‘samen leven’.  Eén dag in de week als rustpunt komt  heel de samenleving ten goede.

Een volgend argument is dat de positie van de kleine winkeliers hiermede verder onder druk komt te staan. De fracties van de SGP en ChristenUnie willen opkomen  voor en investeren in de lokale economie.  Zij vinden de gezondheid van onze lokale economie belangrijk. Daar heeft uiteindelijk de burger ook meer aan.  De zondagopenstelling van winkels werkt  belastend  voor de kleine ondernemers in Zaltbommel  die al vele uren zes dagen per week werken en hiermede nog meer in een dwangpositie komen.

Niet het minste punt is dat werknemers die op zondag, om principiële redenen, niet willen werken op achterstand komen te staan bij het zoeken naar een baan. Dat geldt voor ondernemers die om dezelfde reden op zondag niet open willen. Zondagopenstelling leidt namelijk nauwelijks tot verhoging van de omzet, maar meer tot een verschuiving. Zo is een bekend fenomeen dat omzet binnenhalen op zondag, omzetdaling in de avonduren en op andere dagen betekent.
Wat de ChristenUnie en SGP betreft wordt het tijd voor een fundamenteel debat rondom koopzondagen in Zaltbommel. Het uitgangspunt is duidelijk, zij gaan voor de nul optie!

Hierbij de vragen zoals ze aan het college gesteld zijn:

Via de media hebben we kennis genomen van een tweetal geplande en door het college toegestemde koopzondagen in de gemeente Zaltbommel. We willen hier een aantal vragen over stellen
Koopzondagen zijn een gevoelig onderwerp in Nederland en zeker in onze gemeente. Een groot gedeelte van onze bevolking en winkeliers kan zich absoluut niet vinden in een zondagsopening van de winkels. We hebben de volgende vragen aan het college hierover:
1. Waarom is de beslissing van het college om toestemming te verlenen aan een tweetal koopzondagen niet op formele wijze aan de raad gecommuniceerd?
2. Welke argumenten zijn door de aanvragers aangevoerd om ontheffing te krijgen van het verbod tot zondag openstelling?
3. Op welke gronden heeft het college besloten om af te wijken van het verbod tot openstelling van winkels op zondag?

Per 1-7-2013 is de nieuwe winkeltijdenwet van kracht geworden. In deze wet wordt een belangrijke plaats ingeruimd voor de gemeenteraad. Meer dan voorheen kan een gemeente zelf bepalen hoeveel zondagen winkels open mogen. De verordende bevoegdheid ligt echter altijd bij de raad.
4.  Op welke grond heeft het college besloten dat de oude gedelegeerde bevoegdheid tot het verlenen van ontheffing ook onder de nieuwe wet geldt?
5. Is het college van mening dat er met respect voor de gemeenteraad is gehandeld door zonder nieuwe verordening met bijbehorende debat in de raad het betreffende besluit te nemen?

Een bericht van een paar weken geleden uit de media meldde ons dat onderzoek van de Ondernemers Vereniging Zaltbommel heeft uitgewezen dat er onvoldoende draagvlak is onder winkeliers voor openstelling van de winkels op zondag.
6. Waarom heeft het college de uitkomst van het onderzoek genegeerd en toestemming gegeven tot openstelling?
7. Op welke wijze heeft het college de belangen afgewogen van de winkeliers die hun winkel niet op zondag open willen stellen en het personeel dat op zondag niet wil werken?
8. Is het college met ons van mening dat door het openstellen van winkels op zondag kleine winkeliers en winkeliers die uit principe niet op zondag hun winkel open stellen worden gedupeerd?