19 september 2015

Schriftelijke vragen over inkoop WMO en Jeugd 2016

De SGP hecht veel waarde aan keuzevrijheid in de zorg, zodat er voor de zorgbehoevenden o.a. de ruimte is om identiteitsgebonden zorg af te nemen. Deze beleidslijn kan er volgens ons mede toe leiden dat er minder gebruik hoeft te worden gemaakt van de tweedelijns zorg.

Via een tweetal informatienota’s (14 juli en 1 september ’15) en de media heeft het college bekend gemaakt een aantal producten WMO en Jeugd voor 2016 lokaal te gaan in kopen.

Dit brengt ons tot de volgende vragen:

1. Wanneer is een zorgaanbieder volgens het college een ‘lokale partner’?

2. Deelt het college de mening van de SGP dat focussen op alleen lokale zorgaanbieders, die niet allemaal het volledige zorgpakket kunnen bieden, het gevaar oplevert dat de gemeente daardoor niet aan haar zorgverplichtingen gaat voldoen?

3. Hoe blijft het college na deze beleidswijziging garanderen dat zorgbehoevenden keuzevrijheid hebben bij het kiezen van een zorgaanbieder?

4. Welke organisaties zijn/worden uitgenodigd voor de overlegtafels die in september/oktober worden ingericht en op basis van welke criteria?

5. Kloppen de signalen die wij hebben gekregen dat Buurtzorg een stem heeft bij het kiezen van organisaties die mogen mee praten?

6. Hoe ziet het college de verhouding tussen het door Buurtzorg afgeven van (her-) indicaties enerzijds en het zelf uitvoeren van zorg anderzijds? Vormt dit een gevaar voor de objectiviteit van de indicatiestelling en/of de keuzevrijheid van een cliënt?

7. Wat is het verwachte effect van deze beleidswijziging, op de ambitie om in D.V. 2020 80% van de zorg in de vorm van een PGB te financieren en hoe zeker is het college hiervan?

8. Is de ervaring met (verschillende) registratiesystemen van zorgverlening (mede) aanleiding voor deze beleidswijziging?

9. Wat heeft het college/de regio gedaan om zorgaanbieders in één en hetzelfde registratiesysteem te laten werken?

10. Betekent deze wijziging van inkoopbeleid een breuk met afspraken die in de Regio Rivierenland zijn vastgelegd?

11. Zo ja, wat zijn hiervan de (financiële) gevolgen?

Toelichting: In sommige gevallen kan zorg lokaal worden ingekocht (bijvoorbeeld dagopvang/-besteding ouderen). Echter, voor diverse vormen van GGZ zijn er volgens onze gegevens geen lokale partijen voorhanden die aansluiten bij de identiteit van een groot deel van de zorgbehoevenden. Daarnaast acht de SGP het van groot belang dat de gemeente een betrouwbare partner is. Of de gemeente dat blijft met deze beleidswijziging is voor ons mede de aanleiding om deze vragen te stellen.