24 maart 2014

Tekst advies SGP -> ZVV tbv collegevorming

Geachte heer Metz,

Graag voldoen wij aan uw verzoek om als collega partij advies uit brengen over de komende coalitie besprekingen. Wij willen dit doen in vier onderdelen:

1. Visie van de SGP op de verkiezingsuitslag
  2. Haalbaar en constructief college naar de mening van de SGP
  3. Belangrijke onderwerpen voor coalitie besprekingen
  4. Proces van coalitie vorming

Visie van de SGP op de verkiezingsuitslag
Een uitslag van verkiezingen laat zich moeilijk duiden. Toch denken we een aantal elementen daarin als belangrijk aan te kunnen merken:

Als eerste wil ik stilstaan bij de drie winnaars van de afgelopen verkiezingen. In de eerste plaats is dat uiteraard de ZVV, daarna volgen SGP en CU. Grote overeenkomst tussen deze partijen is dat zij alle drie in meer of mindere mate tegenstander zijn van een snelle herindeling met de gemeente Maasdriel. De drie winnaars hebben daarnaast gemeen dat zij alle drie voorstander zijn van een sobere overheid.

Als tweede feit wil ik noemen dat de huidige coalitie, hoewel qua verdeling gewijzigd, haar meerderheid heeft behouden.

Als laatste wil ik noemen dat de confessionele politiek bij deze verkiezingen is gegroeid. Het totale zetelaantal van CDA+CU+SGP is weliswaar hetzelfde gebleven maar het percentage van de uitgebrachte stemmen op genoemde partijen is gegroeid van 43% naar 45%. Weliswaar geen immense verschuiving, maar in het licht van tendensen elders in het land wel opmerkelijk te noemen.

Haalbaar en constructief college naar de mening van de SGP
De komende jaren is er financieel weinig ruimte voor uitspattingen. Dat maakt dat we als SGP nu nog sterker adviseren om te komen tot een college dat een conservatieve inslag heeft. Daarmee bedoelen we een coalitie met bijbehorend college die duidelijk kiest voor een aantal kerntaken en zich niet laat verleiden tot proefballonnen. Daarnaast moet een toekomstige coalitie elkaar kunnen vinden op de hoofdlijnen van het beleid. Collegiaal bestuur is belangrijk.

Als we bovenstaande als graadmeter leggen naast de huidige coalitie, dan heeft die naar de mening van de SGP niet zo slecht gefunctioneerd. Voorzetting zou getalsmatig een optie zijn.

Er is echter ook een alternatief. De huidige coalitie bestaat uit vier partijen met vier wethouders. Een gemeente van het formaat Zaltbommel moet met drie uit de voeten kunnen. Dit was echter de afgelopen jaren niet haalbaar omdat met drie partijen in de raad getalsmatig geen meerderheidscoalitie gevormd kon worden. In deze situatie is na afgelopen woensdag verandering gekomen. Het is nu mogelijk om een coalitie te vormen met drie partijen, daarin zijn twee partijen vereist, de ZVV en de SGP. Een dergelijke coalitie zou dan aangevuld moeten worden met een partij met  tenminste twee zetels. De variant met drie partijen heeft naar de mening van de SGP een aantal voordelen t.o.v. een coalitie met vier partijen, nl:

1. Er is meer eenheid in beleid te vinden met drie partijen
  2. Samenwerken met minder partijen werkt over het algemeen efficiënter
  3. Drie partijen in een college betekent ook minder wethouders formatie, dat is goedkoper

Belangrijke onderwerpen voor coalitie besprekingen
De verleiding ligt op de loer om hier alles wat de SGP wil op te gaan sommen. Daar is op dit moment echter geen ruimte voor. Ik wil me daarom beperken tot  een aantal onderwerpen die naar de mening van de SGP zeker een plekje verdienen in een coalitie programma. Eerst wil ik een drietal algemene punten noemen:

1. Hoe om te gaan met de oplopende tekorten? In het overdrachtsdocument wordt een inkijk gegeven in de ontwikkeling van het gemeentefonds. Daarnaast is het naar de mening van de SGP onmogelijk om al op korte termijn (volgend jaar) € 400.000 te gaan besparen door samenwerking met Maasdriel.
  2. Welke vorm van samenwerking gaan we met wie opzetten? Tot nu toe is ingezet op een ambtelijke samenwerking met Maasdriel. Maar hoever gaat deze samenwerking? En stopt de samenwerking bij Maasdriel of heeft het nut om verder rond te kijken in de nieuwe politieke constellatie?
  3. De komst van de verschillende zorgtaken naar de gemeente zorgt voor een verzwaring van het takenpakket. Voorkomen moet worden dat mensen verstoken blijven van zorg. Aan de andere kant moet het wel goedkoper. Het is zaak dat een coalitie duidelijke uitspraken doet over welke ambities maar ook  welke kaders gehanteerd worden.

Dan nog drie wat specifiekere punten:

1. Openstelling van winkels op zondag. Wat de SGP betreft ligt er een duidelijk opgave. Wij willen graag terug naar een situatie waarin er geen koopzondagen zijn in Zaltbommel.
  2. De onrust over de kosten van de lijkbezorging leeft breed. Dat is niet zomaar iets waarmee we als SGP ons denken te profileren. Via meerdere personen en dorpsraden zijn we hierover benaderd. Wij zijn van mening dat hieraan wat moet gebeuren.
  3. Lokale ondernemers moet blijvend ruimte worden gegeven. Zij moeten de motor zijn achter de economie van de gemeente Zaltbommel. Bedrijvigheid aan huis mogelijk maken en één ondernemersloket zijn verbeteringen. Overigens blijkt uit contacten die we hebben gehad met ondernemers dat de gemeente Zaltbommel het zeker al niet slecht doet!

Proces van coalitie vorming
Een nieuwe aanpak werkt vaak verfrissend. Wij vinden het een goed idee om in het openbaar een advies te vragen aan collega partijen. Het maakt een informatieronde waarschijnlijk overbodig en betrekt de raad breder dan alleen de toekomstige coalitie bij de inhoud van het coalitie programma.

De volgende stap zou wat ons betreft zijn dat ZVV duidelijk aangeeft met welke partijen zij o.b.v. verkiezingsprogramma en wat deze avond is uitgewisseld, aan tafel gaat. Daarin lijkt het ons verstandig om niet al direct een harde keuze te maken in de gesprekpartners, maar om meerdere scenario ’s open te houden. In die gesprekken kan duidelijkheid komen welke coalitie de meest haalbare is voor onze gemeente. Wellicht is het mooi om na afloop van die ronde weer een openbare avond te plannen. Tijdens die avond wordt dan door ZVV voorgesteld met welke partijen zij een coalitie wil vormen en wat de grove lijnen van het coalitie programma zijn.

De laatste fase is dan het afronden van het coalitie programma en het formeren van een nieuwe college.

Rest ons om aan het einde van ons advies u alle wijsheid en Gods zegen toe te wensen bij het vormen van een nieuw college.

Met vriendelijke groet,
SGP Fractie Zaltbommel