9 november 2017

Uitgelicht: Buitendienst en groenbeheer

Passage uit Algemene Beschouwingen over begroting 2018:

Inhoudelijk heeft de SGP wel een aantal opmerkingen over de begroting. Wij vinden het op zich geen slecht idee dat de buitendienst meer dorps- en wijkgericht gaat werken. Dit mag er echter niet toe leiden dat er een verschillend groenbeleid gaat ontstaan per kern.

De SGP is zeker niet overtuigd van de meerwaarde om buitendienst activiteiten uit te besteden. Al te gemakkelijk komt er een situatie waarbij de hele buitendienst buiten de deur wordt gezet. Op papier lijkt dit altijd een goed idee, want goedkoper. De praktijk blijkt weerbarstiger.

Voorzitter, graag zien wij dat de plannen m.b.t. de buitendienst via een adviesnota worden voorgelegd aan de gemeenteraad. Is de wethouder bereid dit toe te zeggen?

Voorzitter, de begroting rept van een nieuw groenbeheerplan. Dat lijkt ons een goed idee. De gemeente Bommel mijdt inmiddels chemische bestrijding van onkruid. Dit heeft in ieder geval niet geleid tot minder onkruid in de openbare ruimte. Op sommige plaatsen was het naar de mening van de SGP bar en boos gesteld. Overigens wordt dit in de begroting een ‘veranderd straatbeeld’ genoemd. Tja, zo kun je het ook zien… We vinden het niet zo begrijpelijk dat het college nog eens een keer het budget groenonderhoud verlaagt met een kleine ton.

Twee vragen aan de wethouder, de eerste: is hij bereid om onkruidbestrijding een speerpunt te maken in het nieuwe groenbeheerplan?
Vanwaar de opmerkelijke stap om het budget groen onderhoud te verlagen?