7 november 2013

Uitgelicht: Buurtzorg Jong, communicatie en opvoedondersteuning

Passage uit Algemene Beschouwingen over begroting 2014:

Buurtzorg Jong

Een mooi voorbeeld van het dichtbij brengen van zorg is wat ons betreft de pilot ‘Buurtzorg Jong’. We zijn dan ook erg benieuwd of deze pilot te zijner tijd een vervolg gaat krijgen. Het gaat nu alleen wel erg snel en massaal met het verschuiven van taken naar de gemeenten. Daar komt nog bij dat het doel om de inwoner voorop te zetten, naar de achtergrond is geschoven. Kostenbesparing lijkt of is nu toch echt het hoofddoel.

Communicatie

Als SGP zijn we er dan ook niet gerust op dat het overhevelen van taken meteen een succes gaat worden. Veel bewoners van onze gemeente vragen om duidelijkheid.
Een concrete vraag aan de wethouder: Op welke wijze betrekt u nu al de zorgvragers in onze gemeente bij de veranderingen? Welke communicatie gaat u inzetten om ALLE (met hoofdletters) betrokkenen te bereiken?

Opvoedondersteuning

Voorzitter, aantasting van de veiligheid van burgers is een heikel punt. Als gemeenten kunnen we het eigenlijk nooit goed genoeg doen. U kent de SGP als een opmerkelijk warm voorstander van repressie als mensen het niet kunnen laten om anderen lastig te vallen, op welke manier dan ook. Daarnaast willen we zeker ook oog hebben voor het voorkomen van problemen. Wat ons betreft start dat al vroeg in een mensenleven. Naar onze vaste overtuiging is de opvoeding in het gezin het startpunt. Soms is het nodig om ouders of verzorgers een steuntje in de rug te geven. Als SGP zijn we daarom ook voorstander van de opvoedingsondersteuning die door de gemeente Zaltbommel wordt gegeven.