6 november 2014

Uitgelicht: Decentralisaties

Passage uit Algemene Beschouwingen over begroting 2015:

Voorzitter, de afgelopen maanden hebben we veel ‘ellende’ gehoord over decentralisaties. De angst dat het fout gaat op 1 januari heerst alom. Een zoekactie op ‘decentralisatie jeugdzorg’ wordt door een bekende zoekmachine automatisch aangevuld met ‘bezuiniging’ en ‘nadelen’. Ik heb toch de behoefte om namens de SGP fractie wat andere elementen eruit te lichten.

Tijdens een autorit luisterde ik naar een debat over Christelijke politiek. Eén van de sprekers verwoordde in mijn ogen goed wat daar een duidelijk element in is. Dat is een alternatief voor het liberalisme, maar geen vlucht in het ‘staatsdenken’. Met dat in het achterhoofd staat de SGP achter de grondgedachte van de verschillende decentralisaties. Niet meer een staat als albedil. Maar ook niet het complete marktdenken. Niet de kracht van de overheid, maar ook niet de eigen kracht. Het gedragen voelen door mensen om ons heen staat centraal. Als zo de Bijbelse naastenliefde praktijk wordt, vinden wij de decentralisaties winst.

Voorzitter, er is nog veel te vragen. Maar over ruim twee maanden weten we echt of we klaar waren voor de decentralisaties. In het vertrouwen dat de wethouder een actieve informatievoorziening opzet naar onze raad en ALLE zorgvragers, wachten we tot dat moment.