7 november 2013

Uitgelicht: Dorps- en Wijkraden

Passage uit Algemene Beschouwingen over begroting 2014:

Inmiddels zijn we als gemeente al weer even onderweg met het dorps- en wijkgericht werken. De eerste resultaten zijn in ieder geval de oprichting van dorpsraden en wijkraden of wat voor sticker we daar ook op willen plakken. Op een aantal plaatsen zijn al een aantal concrete zaken gerealiseerd. Een mooi voorbeeld is de dorpsschouw, zoals deze onlangs in Nederhemert is gehouden.

De SGP hecht aan een goed functionerend klankbord in een dorp of wijk. Dit kan de afstand tussen bestuur en inwoner verkleinen. Exemplarisch is de brug die de dorpsraad kan vormen en al vormt tussen combinatie functionaris en bevolking. Als SGP vinden we daarom dat deze platforms moeten kunnen rekenen op draagvlak. Om dit te verkrijgen is representativiteit een eerste vereiste. Op veel plaatsen is dat het geval. Toch is er op een aantal plaatsen tijdens verschillende gelegenheden wat onvrede geuit over de opmerkelijke opbouw van dorps- c.q. wijkraden en de manier waarop leden van deze geleding zijn geworven.
Een concrete vraag aan de wethouder: Is de wethouder bereid om zich actief in te zetten om de representativiteit van de dorps- en wijkraden te borgen? Dit kan bijvoorbeeld door als gemeente leden te werven en de coördinatoren gesprekken met de kandidaten te laten voeren alvorens deze benoemd worden.