25 juni 2015

Uitgelicht: Drugs, inbraken, cameratoezicht en handhaving

Passage uit Voorjaarsnota over 2016:

Drugs

De afgelopen maanden bleek dat onze gemeente onderdak heeft geboden (of biedt?) aan het tot stand komen van drugs. Een prima zaak dat hennepkwekerijen of ergere vormen zoals drugs laboratoria worden aangepakt. Mee doorgaan, zo vindt de SGP. Kan de gemeente daar op sturen, zo vraag de SGP? Voorzitter, ik weet het niet zeker.

Inbraken en cameratoezicht

Maar het lijkt dat het aantal inbraken in onze gemeente toeneemt. Graag zouden wij bij of rond de algemene beschouwingen ons gevoel onderbouwd of ontkracht willen zien. Kan dat, zo vraagt de SGP? En mobiel camera toezicht? Maar doen, zo vindt de SGP. Kijken of het wat brengt.

Handhaving

Er blijven taken die alleen een overheid kan en moet uitvoeren. Vorig jaar heeft de SGP het onderwerp handhaving bij evenementen op de agenda gezet. Het college heeft dit overgenomen in de voorjaarsnota. Veiligheid en daarmee handhaving is een kerntaak van de gemeente. Dat betekent, legaliseren waar het kan, achterstanden wegwerken en structureel meer prioriteit oftewel geld naar handhaving, zo vindt de SGP.