6 november 2014

Uitgelicht: Glasvezelnetwerk

Passage uit Algemene Beschouwingen over begroting 2015:

Economische bedrijvigheid, voorzitter, is gebonden aan een goede infrastructuur. Dit is een eeuwenoude wetmatigheid. Zaltbommel dankt zijn ontstaan aan de destijds gunstige ligging aan de Waal. Een zandplaat in genoemde rivier maakte een einde aan een bloeiperiode. Dat maakt voor ons heel duidelijk dat onderhoud aan vervoersaders belangrijk is. De SGP vindt het nog steeds één van de voornaamste kerntaken van onze gemeente om te zorgen voor een goede bereikbaarheid. Als randvoorwaarden zoals goed onderhouden en veilige wegen, parkeerplaatsen enz. op orde zijn, ontstaat bedrijvigheid vaak vanzelf.

Deze eeuw is bereikbaarheid van gebieden via digitale snelwegen minstens zo belangrijk geworden. Het voordeel is dat drempels, rotondes, bloembakken, snelheidsmaniakken en vermeende overlast door vrachtverkeer daar geen rol spelen. Filevorming ligt wel op de loer en is niet beperkt tot een ochtend- en avondspits. De oplossing daarvoor is de uitrol van glasvezelverbindingen. Wij ondersteunen de actie van het college om te komen tot een compleet ‘verglaasde’ gemeente Zaltbommel. Maar, voorzitter, de vraag is: wanneer krijgen onze bedrijven en inwoners daadwerkelijk het licht in hun meterkast?