6 juli 2017

Uitgelicht: kleur bekennen over herindeling

Passage uit Voorjaarsnota over 2018:

Samenwerking blijkt en blijft een weerbarstig onderwerp, voorzitter. Dat is voor ons niet onverwacht. Bij de start van een dergelijk traject wordt vaak alleen aan vermeende voordelen gedacht, niet aan de nadelen. Daarbij komt dat de samenwerking tussen Zaltbommel en Maasdriel veel te hard van stapel is gelopen, zo vindt de SGP. Het was voor ons goed om een aantal afdelingen samen te laten werken. Maar dan een onderzoek starten om de boel nog eens te gaan versnellen of direct een ambtelijke fusie in gang te zetten, ging ons eigenlijk al te ver.

Toen tegen de zin van de SGP herindeling aan het onderzoek werd toegevoegd, waren alle ingrediënten aanwezig om de samenwerking te laten mislukken. Dat is dan ook (bijna) gebeurd. Het uitstellen van het besluit over het verdere verloop is wat de SGP betreft een absoluut zwaktebod. Wij begrijpen werkelijk niet waarom politieke partijen nu de moed niet hebben te zeggen wat ze vinden. Ik mag toch aannemen dat de korte periode tot de verkiezingen geen verschil maakt voor een mening?

Voorzitter, wat de SGP betreft doen we even helemaal niets om de bedrijfsvoering eenheid

Bommelerwaard uit te breiden. Er worden dus geen afdelingen toegevoegd aan de bestaande waarop we samen werken. Daar hebben wij twee redenen voor:

1.       De SGP heeft de indruk dat in buurgemeente Maasdriel een behoorlijke verschuiving aan het plaatsvinden is in het standpunt m.b.t. samenwerking. Dat maakt het hele traject onzeker.

2.       Wij krijgen de indruk dat voor de meeste partijen in Zaltbommel de BVE slechts een opmaat is naar herindeling. De durf is er echter in een aantal gevallen niet om dit in het openbaar te melden. Als de herindeling het doel is van de opgestarte samenwerking, dan haakt de SGP af.