10 november 2016

Uitgelicht: Onderzoek samenwerking met Maasdriel

Passage uit Algemene Beschouwingen over begroting 2017:

Voorzitter, de gemeente Zaltbommel is op vier onderdelen ambtelijk aan het samenwerken met buurgemeente Maasdriel. De SGP heeft daar mee in gestemd. Wij staan voor de keuzes die we maken. We houden ons dan ook verre van het koppelen van allerlei onderwerpen aan deze keuze. Het zwembad verklaren tot een lakmoesproef is dan verre van verstandig.

De SGP heeft het al vaker benadrukt. Als gekozen volksvertegenwoordigers hebben we de belangen van onze inwoners te vertegenwoordigen. En als die overeenkomen met de belangen van onze buurgemeente dan is dat mooi meegenomen. Maar als de belangen van Maasdriel voorop gaan staan bij de keuzes van onze gemeenteraad, schiet de samenwerking zijn doel voorbij.

U weet voorzitter, dat er een onderzoek wordt uitgevoerd met betrekking tot samenwerking. Gaan we verder op de ingeslagen weg, door op deelgebieden samen te werken? Gaan we snel naar één ambtelijke organisatie? Of moet het een herindeling worden? De SGP is om meerdere redenen geen voorstander geweest van dit onderzoek.

Het belangrijkste argument is: Besluit als raad zèlf. Probeer niet de uitkomst van een onderzoek leidend te maken voor je politieke keuze. De kiezers die ons gekozen volksvertegenwoordigers hebben gemaakt, verdienen beter. En dat uitstellen lijkt mooi. Maar de keuze moet gemaakt worden.

Voorzitter, de SGP weet zeker dat dit een verkiezingsthema wordt, als dit niet voor de verkiezingen in D.V. 2018 wordt besloten. Aan politiek Zaltbommel de eerste keuze. Is het uitstellen tot de verkiezingen gewenst? Als de SGP het antwoord moet geven: laat maar gaan. Komt wel goed.