7 november 2013

Uitgelicht: Opmerkelijk - Bijbelse meditatie

Passage uit Algemene Beschouwingen over begroting 2014:

Als SGP willen we vandaag nog bij een andere opmerkelijke gebeurtenis stilstaan. Die is al veel ouder dan deze collegeperiode. Het is de geschiedenis in de Bijbel waar door veel economen aan wordt gerefereerd. Daarin gaat het over de zeven vette en de zeven magere jaren. Het is bij veel mensen niet eens meer duidelijk dat deze schijnbare wetmatigheid in de economie zijn oorsprong heeft in de Bijbel. Deze geschiedenis heeft ons veel te leren en niet alleen voor ons dagelijkse leven.

Bij veel mensen is onbekend dat de geschiedenis iets anders is, dan dat economen verklaren. Ook in de zeven magere jaren, kwamen de Egyptenaren en de Israëlieten die bij Jozef kwamen niets te kort! De diepere inhoud achter deze geschiedenis voor ons is, dat als het met ons echt goed zal moeten gaan, we in onze goede tijd God leren kennen als Hoop voor de slechte tijd. Om het nog concreter te maken: tijdens ons leven moeten we vergeving krijgen door Jezus Christus om uit genade ook het leven na dit leven te krijgen. Dat geluk wens ik u als voorzitter, het college, de raad, ambtenaren en al onze inwoners van harte toe.