25 juni 2015

Uitgelicht: Precariobelasting & dure vergunningen en leges

Passage uit Voorjaarsnota over 2016:

Precariobelasting

Voorzitter, eerst in algemene zin over de voorjaarsnota. Vorig jaar was deze behoorlijk beleidsarm. Dat vonden we als SGP niet erg. Te vaak leidt nieuw beleid tot meer overheid. Dat is iets wat wij niet voorstaan. Deze voorjaarsnota neigt sterk naar meer overheid. Extra inzet op vrije tijdseconomie. Extra ambtelijke inzet op natuur, milieu en aanverwanten. Uitbreiding dorps/wijk coördinator wordt niet binnen de organisatie gezocht, maar brengt een uitbreiding van de formatie met zich mee. Als we dan kijken naar de dekking, dan moet de voor de toekomst onzekere precariobelasting de inkomsten bron gaan vormen. Ook dat geld moet uiteindelijk na een lange weg door onze inwoners worden opgebracht. Oftewel de gemeentelijke begroting gaat weer groeien op basis van belastinggeld in welke vorm dan ook. Er gaat een potje gevormd worden voor wat nu eufemistisch ‘nieuw beleid’ wordt genoemd. Vakjargon voor nieuwe prestigeprojecten of nuttig besteed gemeenschapsgeld? Zet liever structureel in op verlaging van de gemeentelijke begroting, zo vindt de SGP.
Maar blijven verlagen tot een nulpunt dan? Natuurlijk niet.

Dure vergunningen en leges

Dan over betaalbaarheid. De lijkbezorging in het algemeen en de grafrechten specifiek blijven onderwerp van gesprek, zo is onze ervaring. Ook tijdens onze recente kernbezoeken bleek dat weer. Voorzitter, ik wil het nog maar eens noemen. Wij zijn blij dat het college de lijkbezorging als een algemeen belang is gaan zien. Daarmee heeft ze kostendekkendheid losgelaten. Een goede start.

Wat betreft kostenverlaging had er nog wel wat extra gekund, zo vindt de SGP. Voorzitter, een 2e en een 3e plek voor Zaltbommel. Dat klinkt goed. Maar niet als het gaat om kosten van grote en kleine omgevingsvergunningen. Daarbij zijn de hoogste kosten overigens voor plek nummer 1. De SGP vraagt het college om uit te zoeken:

1. Hoeveel bouwvergunningen zijn verstrekt in de afgelopen jaren en welke trend zit daarin?

2. Uit welke componenten is de prijs van de omgevingsvergunning opgebouwd?

3. Hoe komt de prijs van de componenten in de omgevingsvergunning tot stand?

Graag zouden wij voor de begrotingsbehandeling daar informatie over willen ontvangen.

Voorzitter, het is gezegd. Wij gaan voor een kleine rol van de overheid. Er moet voor de SGP een hele goede reden zijn om eerst belastinggeld binnen te halen en dat, na aftrek van kosten, weer uit te geven. Dat maakt ons kritisch op subsidie verstrekking. Een overschot, zoals dit jaar, vinden wij dan ook niet per definitie erg. En mocht dat structureel worden? Verlaging van leges van grafrechten en wellicht omgevingsvergunningen lijkt ons een mooi doel. Dat vindt de SGP algemeen belang dienen.