7 november 2013

Uitgelicht: Uitgangspunten samenwerking Maasdriel

Passage uit Algemene Beschouwingen over begroting 2014:

Voorzitter, er komt veel op onze gemeente af. Dat maakt de noodzaak voor onze gemeente tot samenwerken groter. Ook de SGP ziet dit. Als SGP hebben we bij het onderwerp samenwerking twee duidelijke uitgangspunten:
1. Samenwerking is goed als dit de uitvoering van taken efficiënter maar ook effectiever maakt
2. Geen herindeling, met als belangrijkste argument dat er geen draagvlak is onder bewoners. Het is opmerkelijk, voorzitter, dat tevredenheid van inwoners groter is in kleinere gemeenten!

Vanmiddag wordt een extra lading gegeven aan het onderwerp samenwerking door het agenderen van het rapport van de verkenning die is uitgevoerd. Met de reeds genoemde stelregels in het achterhoofd kijkt de SGP naar wat de begroting zegt over samenwerken en samenwerking in het algemeen. We zijn dan ook voorstander van het onderbrengen van gemeentelijke taken zoals jeugdzorg bij de regio Rivierenland. Als gemeente kunnen we dit zelf niet efficiënt en effectief uitvoeren.

Wij staan ook achter de samenwerking met de gemeente Maasdriel op ambtelijk niveau die het college in de begroting voorstaat. Zelfs het samengaan van de ambtelijke organisaties van beide genoemde gemeenten sluit de SGP niet op voorhand uit. Daarnaast vinden we het prima als het college blijft zoeken naar unieke kansen op het gebied van samenwerking. Wij zouden het toejuichten als een gedegen ambtelijke organisatie andere gemeenten, in welke windstreek dan ook, zou verleiden tot aansluiting. Samenwerking mag echter nooit de eigen positie van onze raad ondermijnen. Eerder al hebben we als raad in een motie het college deze boodschap meegegeven als het gaat over de transities in het sociaal domein.

Samengevat komen we tot de volgende visie op het rapport “Verkenning samenwerking van gemeente Zaltbommel”:
Met ons uitgangspunt over herindeling zal duidelijk zijn dat de SGP geen scenario ’s steunt waarin onze gemeente opgaat in een andere gemeente. Wel steunt de SGP samenwerking met de gemeente Maasdriel om samen in de regio Rivierenland of eventuele andere verbanden op te trekken.

- See more at: http://www.webkey11.nl/klant/sgp/sites/zaltbommel/actueel/algemene-beschouwingen-begroting-2014/4157#sthash.KW5umAxY.dpuf