6 juli 2017

Uitgelicht: Verlagen van de lasten

Passage uit Voorjaarsnota over 2018:

Voorzitter,

De laatste voorjaarsnota van deze periode. Ongekend, hoe florissant de cijfers er uit zien. En dat terwijl het grote uitdelen in Den Haag nog moet beginnen. Als dat is gebeurd, ziet het er dankzij het ‘trap op/trap af mechanisme’ waarschijnlijk nog rooskleuriger uit. Maar in een goede SGP traditie gaan we daar natuurlijk nog niet van uit.

We moeten het doen met wat we weten. En dat ziet er, eerlijk is eerlijk, voor Zaltbommel financieel goed uit.

En, voorzitter, ik vertel u geen nieuws, dat we als SGP dan graag kiezen voor het verlagen van lasten. De SGP blijft van mening dat het goed is om kosten voor inwoners te verlagen. Laat hen zelf het geld uitgeven. Ik heb er bijvoorbeeld altijd moeite mee als een subsidie een succes wordt genoemd als heel veel mensen er gebruik van maken. Het is feitelijk eigen geld dat via belasting wordt opgehaald en na aftrek van kosten weer wordt teruggestort.

Wellicht komen we op het verlagen van die lasten bij de begrotingsbehandeling nog terug.