11 juli 2016

Voorwaarden voor komst AZC

Carrousel 11-07-16

De SGP heeft vanavond voor een onderzoek naar de komst van een AZC gestemd. Let wel, voor het onderzoek. We hebben de nodige voorwaarden meegegeven. Geen hard Ja dus. Maar een Ja, mits. Daarbij hebben we gevraagd of het mogelijk is specifiek te richten op de opvang van Christenen. Niet vanuit de gedachte dat zij die enige zijn die hulp nodig hebben. Naastenliefde geldt voor iedereen. Maar vanuit het gegeven dat Christenen in sommige AZC s op dit moment niet veilig zijn. Lees de complete bijdrage, met de voorwaarden, van de SGP hier:

Voorzitter, de SGP vindt dit een lastig dossier. We hebben dit onderwerp in een breder verband dan de fractie doordacht. Hoewel de korte tijd tussen opinienota en carrouselvergadering een goede ledenraadpleging heeft uitgesloten. Daar is een standpunt uit gekomen.

Het ligt dicht bij elkaar. De volle 'Nee' en de volle 'Ja' die sommige partijen hebben gegeven/wellicht gaan geven zult u bij ons niet horen. Het is Nee, tenzij of Ja, mits. Dat kan ook niet anders, als we in navolging van SGP leider van der Staaij 'het hart willen laten spreken, maar ook het hoofd koel houden'.

Voorzitter, ik heb het eerder gezegd. De grote stroom van asielzoekers is een landelijk probleem. Maar uiteindelijk sijpelt dit wel door naar gemeenten. Dat wringt en schuurt, wat de SGP betreft. Wij zullen het besluit moeten nemen over iets waar we op zijn hoogst beperkte invloed op hebben.

Voordat ik mij uitlaat over het standpunt, wil ik u meenemen in een aantal overwegingen. Deze zijn voor mijn fractie en mijn partij in belangrijke mate bepalend geweest voor ons standpunt.

Als eerste de Christelijke barmhartigheid. We kunnen er niet omheen. Maar daar is wat aan gekoppeld. We hebben net zo goed een Bijbelse verantwoordelijkheid voor een stabiel, bestuurbare gemeente.

Voorzitter, beiden moeten er zijn. De barmhartigheid én het verstand. Deze kunnen nooit los van elkaar staan.

Het AZC wat wordt beoogd is een stuk kleiner dan de eerdere AZC 's. Dat is een verbetering. Echter, het is nogal wat. Op de bevolking van Brakel (het grootste dorp) is dat 10%. Op de bevolking van Delwijnen 100%.

Voorzitter, de opinie nota rept niet over een locatie keuze. Een slimme zet. Maar het is niet om het even waar een AZC wordt gevestigd. Ervaringen elders leren dat daar vaak de emotie zit. Wij vinden dat een AZC huisvesten in of in directe nabijheid van onze dorpen niet kan en past. Qua aantal inwoners is de balans zoek. Vestiging zal wat de SGP betreft altijd moeten worden gezocht in de nabijheid van Zaltbommel. Bij onze grootste plaats, met de meeste scholen en het enige fatsoenlijke openbaar vervoer.

AZC 's staan niet altijd even best bekend. Berichten over pesterijen van minderheden binnen een AZC zijn bekend. Dat moeten wij hier in Zaltbommel niet hebben.

Voorzitter, wellicht is het een kans, om als eerste in Nederland een specifiek asielzoekerscentrum voor Christenen te neer te zetten. Wij vinden dat het onderzoeken waard.

Voorzitter ik rond af met de conclusie van de SGP. Een ja, mits m.b.t. het onderzoek. Dat is het antwoord op de 1e vraag uit de opinie nota. Kan het uiteindelijk een nee tegen een AZC worden? Zeker, als niet aan de voorwaarden van de SGP wordt voldaan. Het tien puntenplan van de SGP:

1. Handel niet overhaast en heb oog voor oprechte zorgen van inwoners

2. Communiceer open en eerlijk

3. Vestig nabij Zaltbommel, met goed OV en genoeg scholen

4. Betrek kerken, werkzaak en scholen bij begeleiding, zinvolle tijdsbesteding en scholing

5. Stel een veiligheidsplan op

6. Zorg voor voldoende capaciteit mocht ingrijpen nodig zijn

7. Regel integratie desnoods met gemeente budget

8. Vraag de garantie dat Christenen vrijuit hun geloof kunnen belijden

9. Tolereer pesterijen van minderheden niet

10. Betrek en informeer de gemeenteraad blijvend:

Leg als eerste de nieuwe behoefte voor AZC plaatsen voor aan de raad als die beschikbaar is

Leg de uitkomst van het onderzoek naar locatie voor in een carrousel, zodat openbare inspraak mogelijk is

Laat de gemeenteraad besluiten over een evt. definitieve locatie

Maak geen misbruik van college bevoegdheid, zonder draagvlak in de gemeenteraad niet doen!