30 januari 2014

WaalWeelde West (rivierverruimende mogelijkheden)

De SGP kan instemmen met het voorliggende ontwerp, met uitzondering van de dijk teruglegging Brakel.
Het betreft hier namelijk ongeveer 30 huizen, en het gaat tevens om een archeologisch waardevol gebied. Ook willen we nog in herinnering roepen, de dijkverzwaring die 35 jaren geleden in Brakel, mede ook op deze plaats, plaats vond, en waardoor enorm veel huizen verdwenen. Hier waren ook monumentale panden bij. Sommigen spraken in dit verband over het debacle van Brakel.
Vooropgesteld: De SGP is voor veiligheid.
Enige tijd geleden hebben we ook al in dit kader een dijk teruglegging gehad, waarin de overgrote meerderheid van de gemeenteraad kon instemmen. Het betrof toen het Munnikenland. Dit historisch agrarische gebied is toen in zijn geheel opgegeven. Aanpassingen in het plan waren niet mogelijk. De SGP betreurt dit nog steeds.
De SGP gaat alleen met voorstellen van dijk terugleggingen akkoord als aangetoond is dat het volstrekt niet anders kan. Dus de laatste optie. Dat is in dit geval niet zo. Is namelijk de norm van 18.000 kuub bij Lobith wel juist? Hoe ligt het met de maatregelen in Duitsland?
Ook is het voor de SGP de vraag of er geen alternatieven zijn. Is dit goed onderzocht? De SGP heeft hier grote twijfels bij. De SGP gaat niet voor de makkelijkste oplossing, maar voor de beste oplossing, die optimaal rekening houdt met de bewoners in het gebied.
De bewoners willen duidelijkheid. Daarom vanavond het signaal. De SGP is tegen dijkverlegging.
De SGP is dan ook verheugd dat ditmaal de gehele raad en zelfs het college tegen dit plan is. Wij hopen dat dit ook de komende tijd zo blijft.
Wat betreft de Kerkewaard in Haaften vraagt de SGP zich af of de ontwikkelingen aan beide zijden van de rivier met elkaar stroken en of het daarom verstandig is het op voorgestelde manier vast te stellen.
De SGP heeft dan ook het amendement op deze punten mede ondertekend.
Bedrijventerrein Poederoijen moet kunnen uitbreiden, op dit punt zal de SGP dan ook het amendement niet steunen.