23 februari 2022

We zijn er nog niet……..

Zaltbommel is populair bij woningzoekenden. Vooral ook uit de verre regio. Wij willen dat het gemeentebestuur het huidige beleid om nieuwbouwwoningen zoveel als mogelijk is toe te delen aan onze eigen inwoners, krachtig voortzet. Daarbij is er extra aandacht voor doelgroepen zoals starters, senioren, doorstromers en spoedzoekers. De gemeente biedt statushouders geen voorrangsstatus, maar zorgt zo veel mogelijk voor passende woonruimte. Doordat ouderen langer zelfstandig wonen, is actieve ondersteuning vereist. Zorg: de SGP wil opkomen voor de kwetsbaren in de samenleving. Zij moeten vanuit Bijbelse naastenliefde zorg en ondersteuning of zelfs bescherming ontvangen. Mede met de inzet van de omgeving, de kerken, de scholen en andere maatschappelijke instellingen. Duurzaamheid: de gemeente zet eerst in op energiebesparing en zonne-energie op daken. We plaatsen geen zonnepanelen op kostbare landbouwgrond. Meer windenergie dan de huidige
afspraken is voor de SGP vooralsnog geen begaanbare weg. De onderzoeken naar duurzame diepe bodemwarmte ondersteunen we. Leefomgeving: het is belangrijk om de leefomgeving (zoals onkruidbestrijding en groenonderhoud) op een goed kwaliteitsniveau te houden of te krijgen. Perfectie zal niet worden bereikt, maar het kan wel beter. Het tegengaan van de hondenpoepoverlast heeft prioriteit. Het toekomstige gebruik, en de aanpassingen aan de St.
Maartenskerk moet passen bij het oorspronkelijke doel en de christelijke traditie, met respect voor de historische elementen van het gebouw. Bedrijventerreinen: Zaltbommel heeft een aantal succesvolle bedrijventerreinen. Doorontwikkeling daarvan wordt voortvarend ter hand genomen. Bedrijventerreinen in de kleinere kernen vormen een meerwaarde voor een kern. Tijdig worden mogelijkheden voor uitbreiding geboden.

Liza Biesheuvel

SGP Zaltbommel Lijst 1 nummer 2