26 januari 2017

Gemeenteraad 26-01-17

Bijdrage Teunis van Ooijen

Voorzitter,

De SGP heeft in de carrousel uitgebreid aandacht geschonken aan het proces wat aan dit voorstel vooraf ging. We gaan dat niet herhalen. Wat ons opvalt is dat er steeds over participatie wordt gesproken. Ja, er ligt een voorstel voor participatie door inwoners van onze gemeente in een zogenaamde dorpsmolen. Maar voorzitter, met een participatievoorstel creëer je niet automatisch draagvlak. Draagvlak bij omwonenden, die voor 3000 euro per jaar vermindering van woongenot, door slagschaduw en geluidsoverlast maar moeten accepteren. Dat draagvlak is er niet en dat maakt dat de SGP tegen windmolens op deze locatie is en blijft.

Voorzitter, ook de SGP wil op een verantwoorde manier met Gods Schepping om gaan. De SGP is geen pertinent tegenstander van windmolens. Maar zet ze dan op een plaats neer waar mensen er geen last van hebben. De motie om andere locaties te onderzoeken, is afgedaan. Een onafhankelijk lezer, zou net als de SGP tot de conclusie kunnen komen, dat het resultaat wel sterk afwijzend geformuleerd is. Net als de reactie van de provincie. Kan de wethouder aangeven of het Munnikenland en De Wildeman voor het college serieuze alternatieven zijn? Of is de formulering zo gekozen, omdat het Windpark A2 er moet komen?

--

Wethouder Buwalda verschuilt zich er in de beantwoording achter dat het college nergens een keuze over heeft gemaakt. Ze hebben op verzoek van de raad uitgezocht wat er zou moeten gebeuren om in het Munnikenland of De Wildeman windmolens te realiseren en daar mag de raad weer iets van vinden.

--

Het voorstel wordt verworpen door de fracties van ZVV, VVD, Frits van der Schans en SGP.

--

Derde termijn na reactie van het college over de motie van de ZVV (onderzoek naar windmolens op De Wildeman).

Stemverklaring: voorzitter, er is een nieuwe situatie ontstaan. Om te voorkomen dat de focus op één locatie komt te liggen, waar ook overlast voor omwonenden kan ontstaan, steunt de SGP de motie van ZVV niet. De SGP geeft het college nu de ruimte om met goede voorstellen naar de raad te komen, om de ambitie van 16% lokaal duurzaam opgewekte energie in 2020 te gaan halen. Dat de provincie wil mee werken, weten we inmiddels.

De motie wordt aangenomen, ondanks dat het college het ontraadt. Het college zal met een brief komen hoe ze met de motie om zullen gaan.