9 oktober 2014

WMO en jeugdzorg

Gemeenteraad 09-10-2014

“Voorzitter,

De SGP kan zich in grote lijnen vinden in het beleidsplan ‘Samen kan er meer’. Wij vinden het een goede zaak dat mensen die op dit moment zorg krijgen, ook vanaf 1 januari deze zorg blijven krijgen! Het verheugt ons ook dat er bij het contracteren van de zorgaanbieders rekening gehouden wordt met de geloofsopvattingen van onze burgers. Echter, wij vragen ons nog af of een zorgaanbieder die slechts een smal zorgaanbod levert, zoals een bejaardencentrum wat dagopvang voor ouderen organiseert, dit in de nieuwe situatie kan blijven doen? Kan een nog thuis wonende bejaarde hier gebruik van blijven maken, of komt dit te vervallen?

We hebben eerder vragen gesteld over keuzevrijheid. Op 15 mei heeft de raad bij de behandeling van de nota Sturing en inkoop besloten dat we kiezen voor het PGB met trekkingsrecht. We streven er naar dat 80% van de zorgvragers in 2020 hun zorg vergoed krijgen in de vorm van zo’n PGB. Dit geeft hen de mogelijkheid om een zorgaanbieder te kiezen die goed bij hen past.  In de beantwoording van de wethouder staat dat louter geloofsovertuiging geen reden kan zijn om een PGB toe te kennen. Dat snappen wij, maar zo is onze vraag niet bedoeld geweest. Het gaat er om dat zorgvragers zo goed mogelijk geholpen worden. Dat is soms met een organisatie die qua identiteit dichter bij de zorgvrager staat dan een generieke instelling. Als hiermee voorkomen kan worden dat zwaardere vormen van zorg ingezet moeten worden, willen wij dat dit een reden is om te kiezen voor een PGB. Dit is ook in lijn met een amendement, wat in de Tweede Kamer bij de behandeling van de WMO is aangenomen. Daarin  is vastgelegd dat er bijzondere aandacht gegeven dient te worden aan ‘godsdienstige gezindheid, levensovertuiging en/of culturele achtergrond van de cliënt’.

Wat betreft de financiën hebben we de wethouder gevraagd het streven naar 80% PGB in 2020 ook inzichtelijk te maken in de bijlage op pagina 43. Dit is inmiddels geregeld.

We dienen samen met het CDA en roep Van der Schans de motie in om de administratieve lastendruk van zorgverleners tot een minimum te beperken.

Voorzitter, het beleidsplan draagt de titel ‘Samen kan er meer’. Ik wil dat toepassen voor alle ouders van kinderen in onze gemeente en daar hoor ik zelf ook bij! Als ik tijdens mijn werk op school een meisje van 14 spreek over haar moeilijke thuissituatie, omdat haar ouders vaak ruzie maken, vraagt ze zich vertwijfeld af of ze zelf ooit wel een goede relatie zal krijgen! We kunnen dan wel spreken over ‘dichter bij de burger’ (titel van het coalitieprogramma), maatwerk leveren, maar een ‘goed gezin is het halve werk’! Zet je man of vrouw echt op de eerste plaats en ga niet alleen voor je eigen plezier!  De SGP vraagt de wethouder of er binnen het takenpakket van de buurtteams ook aandacht kan zijn voor laagdrempelige relatieondersteuning. Dit kan volgens ons problemen voor jeugdigen en opschaling naar zware zorg voorkomen.

Tenslotte: de SGP stemt voor het beleidsplan ‘Samen kan er meer’ en we zien uit naar de concrete vertaling in de beleidsregels.

Dank voor uw aandacht”.