3 november 2022

Algemene Beschouwing 2022

Eén crisis

Wooncrisis, asielcrisis, stikstofcrisis, energiecrisis. Waarschijnlijk heb ik er nog een paar crises gemist. Iets is pas echt serieus als we er crisis achter kunnen plaatsen. En inmiddels worden we crisis moe. Wat de SGP betreft stoppen we dan ook stante pede met iets als een crisis benoemen. Als iets opgelost moet worden, dan noemen we dat een probleem. En pas als je een hele hoop problemen niet meer op kunt lossen, noem je het een crisis. Zorg er dan voor dat een stapel problemen geen crisis wordt.

De SGP wil vandaag het woord crisis maar op één onderdeel gebruiken. En dat is de morele crisis. We zijn een kompas kwijt. Eeuwen lang heeft Nederland en de omringende landen gevaren op de koers van Bijbel als gezaghebbend op alle terreinen van het leven. Als richtinggevend hoe we ons hebben te verhouden tot elkaar en tot God. En ja, dat is door onvolmaakte mensen zeker niet perfect toegepast. Maar er was gedeelde basis waaraan werd gespiegeld als het moeilijk werd. Een bron buiten onszelf, boven alle twijfel verheven.
Daarom aan het begin van deze beschouwingen de oproep aan mijzelf, mijn partij, ons gemeentebestuur en onze bevolking: Keer terug naar wat we achter ons hebben gelaten, het volgen van God en zijn geboden, die heilzaam zijn voor allen. ‘De SGP is geen rechts conservatieve partij met af en toe een linkse oprisping’ zo las ik onlangs in een bijdrage van een SGP kamerlid. Daar sluit de Zaltbommelse SGP zich van harte bij aan. Wij willen een partij zijn die het beleid toetst aan de uitgangspunten van Gods Woord.
Overigens: in alle onderwerpen die ik in de eerste zin heb genoemd en met het c-woord eindigen heeft naar de mening van SGP onze gemeente wel degelijk een rol. Bescheiden. Dat is passend naar de maat en mogelijkheden die een gemeente van onze beperkte omvang heeft. We lossen de landelijke problemen rondom wonen niet op. We hebben niet hét antwoord als gaat over de asiel instroom in ons land. We beseffen de beperkingen die stikstof regels in Nederland met zich meebrengen. En we zijn niet blind voor de problemen die de keuzes v.w.b. energie behoefte die in den Haag zijn gemaakt met zich mee hebben gebracht.

Bestuursakkoord

De inkt van het bestuursakkoord is net droog. Daarom heeft de SGP op dit moment slechts behoefte aan het plaatsen van wat accenten op drie onderdelen: woningbouw, verkeer en economie. En al die andere belangrijke onderwerpen dan? Die komen Deo Volente heus nog wel een keer.

Woningbouw

Nog steeds is voor de SGP woningbouw één van de belangrijkste thema ’s voor de komende jaren. Het lijkt erop alsof de woningmarkt qua aankoopprijs wat in rustiger vaarwater terecht is gekomen. Wat slechts gedeeltelijk goed nieuws is. De betaalbaarheid van een woning is door de gestegen rente slechts marginaal toegenomen. En of er met de nieuwe stikstof regels genoeg gebouwd kan worden? De vraag stellen is ‘m beantwoorden...

In het bestuursakkoord zijn wat maatregelen opgenomen om de lokale woningmarkt te ondersteunen. Inmiddels is woningsplitsing toegestaan en zijn de eerste vergunningen verleend. We zijn benieuwd naar de voortgang van de andere maatregelen. Hoe staat het met herziening van het IPW beleid? Graag denkt de SGP mee op dit onderwerp.

Verkeer

We wachten als Zaltbommelse inwoners al een tijdje op een aantal verkeersmaatregelen die al jaren voorzien zijn. Een rotonde bij Zuilichem. En eentje bij de Startstraat in Gameren. De vraag is hoe lang nog. Het is jammer dat de afsluiting van de N322 onlangs niet is ingezet om hier een start mee te maken. Het is goed om te zien dat inmiddels zo ’n beetje elke partij in de raad bezig is met een fietspad langs de Bergsche Maasdijk. Dus daar heeft de SGP verder geen vragen over op dit moment.

Het dorp Gameren wordt aan de oostzijde ontsloten door de smalle Pr. W. Alexanderstraat. De SGP pleit voor een ontsluiting vanuit de nieuwbouwwijk langs het voetbalveld naar de Middelkampseweg. Kan het College de mogelijkheden hiervoor onderzoeken? Eventueel i.c.m. voorziene woningbouw in Gameren.

Economie

De rol van de gemeente op dit onderdeel is zeer beperkt, maar wel essentieel. De SGP vindt dat we als gemeente moeten zorgen voor een goed vestigingsklimaat van lokale bedrijven. De bedrijventerreinen in Gameren en Nederhemert zijn (zo goed) als vol. Het is goed om het komende jaar uit te zien naar uitbreidingsmogelijkheden voor deze terreinen. Bij economie kan ik het niet laten stil te staan bij de gestegen kosten voor onze inwoners. Burgers spelen een belangrijke economische rol met hun bestedingen. Wat bedrijven
produceren of aan diensten leveren vindt uiteindelijk zijn weg naar de mensen in onze gemeente. Zij worden geconfronteerd met een grote stijging van de lasten. Voornamelijk, maar niet alleen, als het gaat om gestegen energie kosten. De SGP vindt de reacties van politieke partijen (overigens buiten Zaltbommel gedaan) over de hoge energie kosten misplaatst. Zo zouden die een ‘kans’ zijn voor de energie transitie. Je moet het als inwoner
met een gezin met een paar kinderen in een wat ouder huis maar horen...
Overigens valt het met die ‘ kans’ ook wel weer mee. Het aantal mensen wat ik over zie schakelen op naar wat aangenomen wordt een ‘schone’ warmtepomp valt in het niet bij het aantal dat overschakelt op een houtkachel. De SGP begrijpt dit volkomen. Maar milieu winst is dit niet te noemen.

Begroting

Door wat korter te zijn in de algemene beschouwingen blijft er deze keer wat meer tijd voor de begroting. De cijfers zijn op orde. Maar zoals al meerdere malen in commissie vergaderingen aan bod gekomen is er een grote mate van onzekerheid. Het antwoord op de technische vragen liet al weten dat incidentele stortingen de structurele ruimte (tijdelijk) verhogen. Het is goed om
het komende jaar samen met de raad na te denken over de prioriteiten die we gaan hanteren om voldongen feiten en dito bezuinigingen op wat we gezamenlijk belangrijk vinden te voorkomen.
De manier van begroten is voorzichtig te noemen. Voorbeelden zijn gelden voor het klimaatakkoord neutraal in de begroting opnemen en het inbouwen van marge op diverse posten. Het behoeft geen toelichting dat dit de SGP bevalt. Al meerdere keren hebben we een jaarrekening gezien met een positief resultaat. Op zich mooi natuurlijk. Maar bij nader inzien blijkt dat we vaak veel plannen niet tot uitvoer kunnen brengen. Gebruik aan capaciteit nekt ons. Dat brengt de vraag: Wat kan de ambtelijke organisatie aan?

Algemeen

Na de verkiezingen is de gemeenteraad van Zaltbommel meer versplinterd dan ooit. Dat heeft zo zijn gevolgen. Vergaderingen worden langer. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de behoefte om je als partij te onderscheiden ook heeft gezorgd voor stevigere uitspraken en persoonlijke aanvallen. De SGP vindt dit jammer. Want intussen is het debat in de gemeenteraad absoluut niet op gang gekomen. Debatten zijn in Zaltbommel een ‘spel’ tussen raad en college. Wat de SGP betreft een gemis. We willen het komende jaar meer gaan inzetten op het debat tussen de raadsleden onderling. Daar moet het verschil worden gemaakt. Er is in de afgelopen maanden onrust ontstaan in de ambtelijke organisatie. Het is nu
belangrijk om de rust op het gemeentekantoor te laten terugkeren. De SGP gunt het college het vertrouwen om een stabiele ambtelijke organisatie te herkrijgen. En steunt de burgemeester die namens het college gesprekken met de ambtelijke organisatie voert. Laten wij gemeenteraad de juiste rol aan nemen. Het college is aan zet.

Voorzitter, Ik wil de ambtelijke organisatie bedanken voor hun werk, in het bijzonder
rondom de begroting. Collega raadsleden en college, jullie wil ik bedanken voor weer een jaar samenwerken. En allen wil ik van harte Gods zegen toewensen bij het werk in het komende jaar.