4 juli 2024

Algemene beschouwingen 2024

Alles verandert
Beschouwing
“Verandering is de enige constante” zo heeft ooit een wijze filosoof gezegd. Ik weet niet of dat helemaal waar is. Maar inderdaad, er verandert veel en snel. Een jaar geleden bij de algemene beschouwingen, was er nog sprake van een kabinet Rutte vier. De dag erna is het kabinet gevallen. Inmiddels is kabinet Schoof 1 begonnen. Zo zie je maar, de algemene beschouwingen in Zaltbommel hebben werkelijk impact. Het valt te bezien welke impact
deze algemene beschouwingen hebben.

Maar ik wil ook dichter bij huis blijven. Ook in de gemeente Zaltbommel is er veel verandering. Er is al één nieuwe wethouder. Wethouder Zondag stopt binnen afzienbare tijd en wordt opgevolgd. En ook onze burgemeester vertrekt. Dat betekent dat we straks binnen een jaar drie nieuwe collegeleden hebben.

We hebben als gemeenteraad inmiddels een tweetal sessies achter de rug in het kader van 25 jaar Zaltbommel. Bij beide sessies kwam de verandering die zich voorgedaan in de achterliggende decennia aan bod. Beide sprekers constateerden dat één van de belangrijkste veranderingen het afnemen van geloof in Nederland is. Waarbij ook wordt geconstateerd dat het ons zelfstandiger, maar niet gelukkiger heeft gemaakt. Zonder geloof vaart niemand wel is een ware maar ook wrange constatering.

Is dan alles anders? Gelukkig niet. Te midden van alle verandering blijft er één ding hetzelfde. Dat is iets dat hoger is dan alles wat op aarde ooit zal veranderen. Het is de God waarin ik geloof. Zoals de Bijbel het zegt ‘Jezus Christus is gisteren en heden Dezelfde’. Niet alleen voor de tijd, maar ‘tot in eeuwigheid’. Hij is enige ankerpunt, zonder hem zijn we stuurloos. Dat is mijn vaste overtuiging. God is dezelfde Zijn woorden veranderen nooit. Ik
roep u allen hartelijk om Hem te volgen. Alleen dan zal het ons werkelijk goed gaan.

De SGP is niet zo onveranderlijk als het Woord waar ik u zojuist op gewezen heb. Dat zou pure arrogantie zijn van het hebben van alle wijsheid in pacht. Wel houden wij graag vast aan ingezette lijnen. In bestuurlijk opzicht (en dus alleen daarin!) zijn wij meer van evolutie, dan van revolutie.

In dat kader past het om op wat punten terug te kijken.

Vorig jaar bij de algemene beschouwingen heeft de SGP gevraagd naar mogelijkheden om het gebruik van jeugdzorg te remmen. Dit onder meer om in te zetten op een relatieloket. Overigens werd dit nog eens ondersteund door de tweede lezing tijdens de inspiratie sessies. En dan niet alleen vanuit het belang van een kind, maar ook vanuit het oogpunt van eenzaamheid en woningnood. Als gemeente gaan we uiteindelijk niet over de beslissing die
stellen nemen om wel of niet uit elkaar te gaan. Soms helpt hulp om te voorkomen echt. We zien in de perspectiefnota dat door het college hiermee aan de gang gaat. We hopen dat dit voortvarend gebeurd.

Eenzelfde opmerking kunnen we maken over het wegvallen van het verenfonds. We vinden het mooi om te zien dat dit door ons aangedragen punt door het college wordt opgepakt.

Op andere onderdelen is die doorgaande lijn minder fraai. Zo kunnen we exact dezelfdevraag stellen als een jaar geleden:

De vraag aan het college: Waar blijft de in het bestuursakkoord opgenomen verruiming van het IPW beleid?

Het is niet dé oplossing voor het woning tekort, maar wel een element daarin.
De SGP bracht het vorig jaar ook al ter tafel; de ontsluiting van Gameren. Die laat wat ons betreft te wensen over. Wat de SGP betreft gaan we werk maken een tweede ontsluiting naar de Middelkampseweg. Bijvoorbeeld van de Keppelenkamp. Aan het einde van mijn bijdrage dien ik daar een motie over in.

Politiek is een zaak van lange adem. Dat laten de plannen voor een vrij liggend fietspad langs de Bergsche Maasdijk wel zien. Volgens een lid van onze fractie wordt er al sinds de jaren 80 gesproken hierover. Mooi dat er nu een volgende stap wordt gezet. En dat die stap met een eenmalige bijdrage financieel gezet kan worden.

Aangelegen punten
Nog een punt uit de inspiratie sessie van afgelopen week. Uit onderzoek blijkt dat mensen oudere leeftijd eigenlijk niet meer willen verhuizen. Daar zijn allerlei redenen voor. De SGP wil het mensen zo makkelijk mogelijk maken om te verhuizen, door belemmeringen weg te nemen. En of je uiteindelijk verhuist, bepaalt iemand natuurlijk gewoon zelf. Want je huis zelf levensloopbestendig maken kan natuurlijk ook. En is wellicht beter.

De vraag aan het college: Ziet zij mogelijkheden om ouderen praktische hulp te geven bij het verhuizen? Al is het maar zoiets simpels als het ophangen van schilderijtjes. Of het verwijzen naar instanties die daarbij kunnen helpen.

De SGP vindt dorpshuizen belangrijk voor de leefbaarheid van een kern. Het college wil bestaande voorzieningen behouden, zo schrijft ze in de jaarrekening. Wij vinden wat opgenomen is in de perspectiefnota hierover niet zo concreet.

De vraag aan het college: Hoe zorgt het college ervoor dat er ook de komende jaren een betaalbare dorpshuis voorziening blijft in alle dorpen? We zien dat commerciële verhuur detarieven in een aantal gevallen onbetaalbaar maakt voor verenigingen. Het kan niet zo zijn dat we daarna constateren dat er geen behoefte meer is aan een dorpshuis.

Het afgelopen jaar moest er behoorlijk meer geld naar huishoudelijke hulp. Daarnaast heeft een aantal aanbieders een brandbrief gestuurd naar de gemeente over gestegen kosten.

De vraag aan het college: Waarom heeft het college er niet voor gekozen om via de perspectiefnota het budget voor huishoudelijke hulp te verruimen nu er blijkbaar meer geld nodig is?

Perspectiefnota
Wat opmerkingen over de perspectiefnota. Er is zelfs geen brug nodig in Zaltbommel. Althans niet om het ravijnjaar te overbruggen. Een ongekende luxe en een mooi afscheidscadeau van wethouder Zondag aan Zaltbommel.

€ 80 per inwoner, dat was de minimale stand van de algemene reserve waar we in het verleden rekening mee hielden. De SGP heeft dit in de beginjaren dat ik me verdiepte in het gemeenteraadswerk iedere keer ingebracht. Dat is een tijdje geleden. En de norm is losgelaten, maar toch is het aardig om op te merken dat ondanks een stevige greep in de algemene reserve deze nog steeds € 370 per inwoner bedraagt.

Recent hebben we voor een aantal in het bestuursakkoord opgenomen posten geld vrijgemaakt. Dat is netjes in de perspectiefnota verwerkt. Op onder meer het verzoek van de SGP is er extra geld uitgetrokken voor het totaalproject ‘Sociaal Cultureel Centrum’. Dit als gevolg van het herbestemmen van geld voor de St. Maartenskerk voor het te bouwen cultureel centrum. Wat de SGP betreft had dit duidelijker omschreven kunnen worden. Daarom komen we aan het einde met een motie op dat punt.

Algemeen
Voorzitter, we hebben een rommelig politiek jaar achter de rug. Een jaar waarin ik me wel eens heb geschaamd over de houding van de gemeenteraad. Ongefundeerd wantrouwen richting onze ambtelijke organisatie. Een negatieve houding richting college en terugkerende aantijgingen richting collega raadsleden doen het vertrouwen in de politiek geen goed. Een vertrouwen dat alleen kan groeien door daden. En juist die staan onder druk als we ons
blijven richten op processen en randzaken. Ik wil oproepen om dit het komende jaar te veranderen. En om mij ter verantwoording te roepen als ik de fout in ga. We zijn slechts dienaar van onze bevolking, daarin past bescheidenheid.

Voorzitter, Ik wil de ambtelijke organisatie bedanken voor hun werk in het afgelopen politieke jaar.

Collega raadsleden en college, jullie wil ik bedanken voor weer een jaar samenwerken. En allen wil ik van harte Gods zegen toewensen bij het werk in het komende jaar.