5 november 2020

De begrotingsraad

Als het gaat over afval dan lijken de oplossingen van gisteren de problemen van vandaag te zijn. In veel vangnetten (de blikvangers) zit amper blik en heel veel huisvuil. De vraag: is het niet beter om te bekijken of blikvangers op sommige plaatsen moeten worden verwijderd?​

Het is even wennen voorzitter. Voor het eerst geen algemene beschouwingen bij de begrotingsraad.

Ik permitteer me toch om een paar zinnen te wijden aan een ietwat persoonlijke beschouwing. Naar goed gebruik is het de eerste woensdag van November dankdag. Gisteren dus. Daarbij hebben we als gezin tot twee keer toe de kerkdienst vanuit huis mee gevolgd. De tweede woensdag van maart was het zoals elk jaar biddag. Dat was precies de laatste keer dat we als kerkelijke gemeente in een volle kerk zaten. Tussenliggend is er veel gebeurd. En toch blijft die eenheid tussen biddag en dankdag, bidden én danken. Ook voor datgene dat ik zelf niet heb uitgekozen. Omdat het uit Gods hand ontvangen is. Mijn gedachten gaan uit naar iedereen die te lijden heeft gehad en nog lijdt onder het Corona virus. Mensen in de zgn. kwetsbare groepen. Ouderen in verpleeghuizen en jongeren met chronische aandoeningen. Maar ook ondernemers in bedrijfstakken die zwaar getroffen zijn door de beperkende maatregelen.

Voorzitter, terug naar het agendapunt. Laat ik maar beginnen met de conclusie. Het is een nette, degelijke begroting met daarin op juiste wijze de keuzes vanuit de perspectiefnota verwerkt.

Het is zo gewoon geworden, dat het niet meer opvalt. Het gaat ontzettend goed in Zaltbommel. We bouwen een zwembad. Maken een Buitenstad met 300 woningen. Werken hard aan huisvesting arbeidsmigranten. Hebben onze wegen in het buitengebied op orde. Verhogen de belastingen niet. En hebben geld om nieuwe dingen te doen. Waar buurgemeente West-Betuwe zelfs de lunches voor collegevergaderingen moet schrappen om te begroting rond te krijgen, is dat bij ons niet aan de orde. Ik weet trouwens niet eens of hier dinsdags broodjes op tafel komen, maar het signaal is duidelijk. Overal ‘in den lande’ wordt bezuinigd, zo niet in Zaltbommel. Wij hebben nog steeds ruimte om hele zinvolle dingen te doen voor onze inwoners.

Voordat de SGP-handtekening er onder gaat, nog wat bestuurlijke vragen en een enkele opmerking:

1.       Er wordt de keuze gemaakt om overhead niet meer naar projecten door te belasten. De vraag: is dit wel verstandig en leidt dit niet tot een te optimistische kijk op projecten die daardoor goedkoper lijken?

2.       Er komt een strategische toekomstvisie voor de Bommelerwaard. De provincie betaalt dit. De vraag: in hoeverre gaat hiervoor het spreekwoord ‘die betaalt, bepaalt’ op? Als dat zo is, dan stelt de SGP voor om dit vanuit de gemeentekas te gaan bekostigen.

3.       Als het gaat om veiligheid dan wordt het ambulancevervoer niet eens genoemd. De vraag: waarom kies het college ervoor om dit niet op te nemen?

4.       Door de Corona maatregelen moet in klaslokalen goed worden geventileerd. De vraag: is het college bereid om samen met scholen te kijken naar evt. verbeteringen als het gaat om ventileren?

5.       De begroting spreekt over het onderhoud van klompenpaden. Prima. De vraag: deelt het college de mening van de SGP dat gezien de staat van onderhoud van sommige paden er meer focus moet liggen op onderhoud dan op realisatie van extra klompenpaden?

6.       Het is maar een bijzinnetje. Maar het komt vast nog wel een keer terug. De begroting spreekt over ‘oplossing bieden voor de problematiek rondom luier- en incontinentiemateriaal’. Wat de SGP betreft is het geen uitgemaakte zaak dat er een probleem is. We wachten het voorstel van het college af.